چک لیست فنی جامع برای تقویت سئوی شما در سال 2024

 

از آنجایی که گوگل در سال 2023 مجموعاً شش به‌روزرسانی الگوریتمی و چهار به‌روزرسانی اصلی را دریافت می‌کند، می‌توانید شرط ببندید که چشم‌انداز جستجو در حال حاضر پیچیده‌تر (و رقابتی‌تر) است.

برای موفقیت در سئو در سال جاری، باید بفهمید که چه مواردی را باید بررسی و بهینه کنید تا مطمئن شوید که وب سایت شما قابل مشاهده است. و اگر هدف شما این است که نه تنها وب سایت خود را قابل جستجو کنید، بلکه آن را در بالای نتایج موتورهای جستجو قرار دهید، این چک لیست فنی SEO برای سال 2024 ضروری است.

 

یادداشت مدیر وب سایت: این قسمت یکی از چک لیست سه قسمتی سئوی ما برای سال 2024 است. من همچنین راهنمای طولانی تری در مورد سئوی فنی پیشرفته دارم که بهترین شیوه ها و نحوه عیب یابی و حل مشکلات فنی رایج در وب سایت های شما را پوشش می دهد.

 

الزامات فنی سئو برای سال 2024

سئوی فنی به بهینه‌سازی‌هایی اشاره دارد که عمدتاً بر کمک به موتورهای جستجو برای دسترسی، خزیدن، تفسیر و فهرست‌بندی وب‌سایت شما بدون هیچ مشکلی متمرکز هستند. این پایه و اساس را ایجاد می کند تا سایت شما به درستی درک شود و توسط موتورهای جستجو به کاربران ارائه شود.

 

بهینه سازی سرعت وب سایت

سرعت بارگذاری یک سایت یک عامل رتبه بندی مهم برای موتورهای جستجو مانند گوگل است که تجربه کاربر را در اولویت قرار می دهند. وب‌سایت‌های سریع‌تر معمولاً تجربه کاربری دلپذیرتری را ارائه می‌کنند که منجر به افزایش تعامل و بهبود نرخ تبدیل می‌شود.

 

بهینه سازی سرور

اغلب، دلیل اینکه وب سایت شما به کندی بارگذاری می شود به دلیل سروری است که روی آن میزبانی شده است. مهم است که یک سرور با کیفیت بالا انتخاب کنید که زمان بارگذاری سریع را از ابتدا تضمین می کند تا از سردردی که بهینه سازی سرور است نادیده بگیرید.

 

گوگل توصیه می کند زمان پاسخگویی سرور خود را کمتر از 200 میلی ثانیه نگه دارید. برای بررسی زمان پاسخگویی سرور خود، باید آدرس IP وب سایت خود را بدانید. پس از آن، از خط فرمان خود استفاده کنید.

 

در پنجره ای که ظاهر می شود، ping و سپس آدرس IP وب سایت خود را تایپ کنید. اینتر را فشار دهید و پنجره باید نشان دهد که چه مدت طول کشید تا سرور شما پاسخ دهد.

 

اگر متوجه شدید که سرور شما از زمان بارگیری 200 میلی‌ثانیه بالاتر می‌رود، این چیزی است که باید بررسی کنید:

 

  1. داده ها را از سرور خود جمع آوری کنید و شناسایی کنید که چه چیزی باعث افزایش زمان پاسخ شما می شود.
  2. بر اساس آنچه باعث ایجاد مشکل می شود، باید بهینه سازی های سمت سرور را پیاده سازی کنید. این راهنما در مورد چگونگی کاهش زمان پاسخ اولیه سرور می تواند در اینجا به شما کمک کند.
  3. زمان پاسخگویی سرور خود را پس از بهینه سازی اندازه گیری کنید تا به عنوان معیار از آن استفاده کنید.
  4. هر گونه رگرسیون را پس از بهینه سازی نظارت کنید.

 

اگر با یک سرویس میزبانی کار می کنید، در صورت نیاز به بهبود زمان پاسخگویی سرور، باید با آنها تماس بگیرید. یک ارائه دهنده هاست خوب باید زیرساخت مناسب، اتصالات شبکه، سخت افزار سرور و خدمات پشتیبانی را برای تطبیق این بهینه سازی ها داشته باشد. اگر وب سایت شما برای اجرای روان نیاز به منابع سرور بیشتری داشته باشد، آنها ممکن است گزینه های میزبانی را نیز ارائه دهند.

 

حتما این مطلبو بخونید: رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر سئو دارد؟

 

بهینه سازی وب سایت

به غیر از سرور شما، چند دلیل دیگر وجود دارد که وب سایت شما ممکن است کند بارگذاری شود.

در اینجا چند تمرین وجود دارد که می توانید انجام دهید:

 

  1. فشرده سازی تصاویر برای کاهش اندازه فایل بدون کاهش کیفیت
  2. به حداقل رساندن کد، حذف فضاهای غیر ضروری، نظرات، و تورفتگی.
  3. استفاده از کش برای ذخیره برخی از داده ها به صورت محلی در مرورگر کاربر برای بارگذاری سریعتر در بازدیدهای بعدی.
  4. پیاده سازی شبکه های تحویل محتوا (CDN) برای توزیع بار، افزایش سرعت دسترسی برای کاربرانی که دور از سرور قرار دارند.
  5. تنبلی صفحات وب خود را بارگیری کنید تا بارگذاری اشیا یا منابعی را که فقط کاربران شما نیاز دارند در اولویت قرار دهند.

 

یک ابزار رایج برای ارزیابی سرعت وب سایت شما، PageSpeed Insights Google یا Google Lighthouse است. هر دو ابزار می توانند محتوای وب سایت شما را تجزیه و تحلیل کنند و سپس پیشنهاداتی را برای بهبود سرعت بارگذاری کلی آن، به صورت رایگان ارائه کنند. همچنین برخی از ابزارهای شخص ثالث مانند GTMetrix وجود دارد که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

 

در اینجا نمونه ای از سرعت وب سایت ما قبل از بهینه سازی آورده شده است. این یکی از بدترین مواردی است که من دیده ام و بر سئوی ما تأثیر گذاشته است.

 

بنابراین ما چک لیست فنی سئوی خود را دنبال کردیم. پس از کار بر روی تصاویر، حذف عناصر صفحه مسدود کننده رندر و کوچک کردن کد، امتیاز بسیار بهبود یافت – و ما شاهد بهبودهای تقریباً فوری در رتبه بندی صفحه خود بودیم.

 

با این اوصاف، بازی کردن با تنظیمات سرور، کدنویسی و سایر بخش‌های بک‌اند وب‌سایت شما می‌تواند در صورتی که ندانید چه کاری انجام می‌دهید، آن را خراب کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنم قبل از شروع کار روی سرعت وب سایت خود از همه فایل ها و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

نمایه سازی موبایل اول

Indexing اول موبایل روشی است که توسط گوگل استفاده می شود که در درجه اول از نسخه موبایل محتوا برای نمایه سازی و رتبه بندی استفاده می کند.

 

بر کسی پوشیده نیست که گوگل اولویتی را برای تجربه کاربران تلفن همراه قائل است، همان چیزی که با استفاده از نمایه سازی اولین موبایل استفاده می شود. فراتر از آن، بهینه سازی وب سایت شما برای تلفن همراه منطقی است، زیرا اکثر مردم اکنون از تلفن های خود برای جستجوی آنلاین استفاده می کنند.

 

این تغییر نشان می دهد که یک تغییر اساسی در رویکرد شما برای توسعه و طراحی وب سایت شما مورد نیاز است و همچنین باید بخشی از چک لیست فنی SEO شما باشد.

 

  • اطمینان حاصل کنید که نسخه موبایل سایت شما دارای محتوای با کیفیت بالا و غنی مانند نسخه دسکتاپ است.
  • اطمینان حاصل کنید که ابرداده در هر دو نسخه سایت شما وجود دارد.
  • بررسی کنید که داده های ساختار یافته در هر دو نسخه سایت شما وجود دارد.

 

ابزارهایی مانند تست سازگار با موبایل گوگل می توانند به شما کمک کنند تا میزان کارآمدی سایت تلفن همراه خود را در مقایسه با نسخه های دسکتاپ و همچنین سایر وب سایت ها اندازه گیری کنید.

 

بررسی خزیدن و نمایه سازی

همیشه به یاد داشته باشید که خزیدن و نمایه سازی سنگ بنای سئو هستند. خزیدن به توانایی موتور جستجو برای دسترسی و خزیدن در محتوای یک وب سایت اشاره دارد. نمایه سازی نحوه سازماندهی اطلاعات توسط موتورهای جستجو پس از خزیدن و قبل از ارائه نتایج است.

 

  1. استفاده از یک فایل robots.txt با ساختار مناسب برای برقراری ارتباط با خزنده های وب در مورد اینکه کدام یک از صفحات شما نباید پردازش یا اسکن شوند.
  2. استفاده از نقشه های XML برای هدایت موتورهای جستجو از طریق محتوای سایت شما و اطمینان از یافتن و فهرست بندی تمام محتوای ارزشمند. چندین پلاگین CMS وجود دارد که می توانید برای ایجاد نقشه سایت خود از آنها استفاده کنید.
  3. اطمینان از اینکه وب سایت شما دارای ساختار منطقی با سلسله مراتب واضح است، به کاربران و ربات ها کمک می کند تا به راحتی به مهمترین صفحات شما حرکت کنند.

 

کنسول جستجوی گوگل ابزاری است که باید از آن برای اطمینان از خزیدن و نمایه شدن صفحات شما توسط گوگل استفاده کنید. همچنین گزارش هایی ارائه می دهد که هر گونه مشکلی را که مانع از ایندکس کردن صفحات شما توسط خزنده ها می شود را شناسایی می کند.

 

نشانه گذاری داده های ساخت یافته

نشانه گذاری داده های ساختاریافته یک زبان برنامه نویسی است که اطلاعات وب سایت را در قالبی سازمان یافته تر و غنی تر به موتورهای جستجو منتقل می کند. این یک نقش استراتژیک در نحوه تفسیر و نمایش محتوای شما توسط موتورهای جستجو بازی می‌کند و نتایج جستجوی پیشرفته‌تری را از طریق «قطعه‌های غنی» مانند ستاره‌ها برای بررسی، قیمت محصولات یا تصاویر برای دستور پخت‌ها فعال می‌کند.

  • از واژگان schema.org برای برچسب‌گذاری محتوای وب‌سایت خود با ویژگی‌های خاصی که انواع داده‌ها، مانند محصولات، نظرات یا رویدادها را شناسایی می‌کند، استفاده کنید.
  • داده های ساخت یافته خود را با استفاده از این ابزار اعتبارسنجی طرحواره یا ابزار تست داده های ساخت یافته Google اعتبار سنجی کنید.
  • داده های ساخت یافته را در کد منبع وب سایت خود پیاده سازی کنید.

 

انجام این کار به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات اضافی را مستقیماً در نتایج جستجو از آن درک کرده و نمایش دهند.

 

غذای آماده 

با تمام تغییرات الگوریتم ایجاد شده در سال 2023، وب سایت ها باید سازگار و استراتژیک باقی بمانند تا در بالای صفحه نتایج جستجو باقی بمانند. خوشبختانه برای شما، این چک لیست فنی SEO برای سال 2024 می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. از این به عنوان راهنمای بهینه سازی سرعت سایت، نمایه سازی و تضمین بهترین تجربه برای کاربران موبایل و دسکتاپ استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید