رزمایش فاتحان خیبر نشان داد ایران برای هر پاسخی آماده است

رزمایش فاتحان خیبر نشان داد ایران برای هر پاسخی آماده است

 یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری رزمایش فاتحان خیبر از طرف ایران در مرزهای شمال غربی گفت: رزمایش فاتحان خیبر نشان داد که ایران برای هر پاسخی آماده است و کیفیت و کمیت تجهیرات به کار گرفته شده در رزمایش فاتحان خیبر، نشان‌دهنده عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تغییر ژئوپولیتیک در مناطق شمالی است.

دکتر حسین اصغری‌ ثانی در گفت‌وگو با ایسنا به بیان ارزیابی خود از اتفاقات اخیر مرز ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و اظهار کرد: اتفاقاتی که بعد از بهار عربی در خاورمیانه عربی رخ داد، باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه شد. بنابراین طبیعی بود که رژیم صهیونیستی از افزایش قدرت و نفوذ ایران احساس خطر کند، لذا اسرائیل لازم می‌دید که نوعی توازن قوا را در منطقه شکل دهد و به همین دلیل به روایت خود صهیونیست‌ها، نقشه راهی در این زمینه تعریف شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: طی دو سه سال اخیر، صهیونیست‌ها اقدامات مختلفی برای به اجرا در آوردن این هدف خود انجام دادند. اسرائیل در بخش اول این اقدامات، برخی از کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای کوچک را با خود همراه کرد و یکی از نمونه‌های آن، عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل بود. همچنین تلاش‌های زیادی از سمت اسرائیل به منظور عادی‌سازی روابط خود با کشورهایی نظیر قطر، بحرین، عربستان، کویت و عراق صورت گرفت. این بخشی از نقشه راه اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن ایران بود که بیشتر جنبه سیاسی داشت.

اصغری با بیان اینکه صهیونیست‌ها در میدان نیز به ایران فشارهایی را وارد کردند، عنوان کرد: ترور شهید فخری‌زاده و شهید سردار سلیمانی نمونه‌هایی از فشارهای رژیم صهیونیستی به ایران در میدان است. همچنین بخش دیگر از فشارهایی که رژیم صهیونیستی در میدان به ما وارد کرده است، نزدیک شدن این رژیم به مرزهای ما می‌باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه کشور آذربایجان به دلایلی، نسبت به ایران حسن همجواری نداشته است. از مدت‌ها پیش روابط مخفیانه اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای میان جمهوری آذربایجان و اسرائیل برقرار شده است. در جنگ‌های قبلی که بین آذربایجان و ارمنستان در جریان بود، بخشی از آذربایجان توسط ارتش ارمنستان اشغال شد و در این جنگ‌ها آذربایجان شکست خورد. اما در جنگ اخیر، آذربایجان توانست با کمک تسلیحات و مستشاران اسرائیلی و همچنین با کمک ترکیه، بخش‌هایی از قره‌باغ را آزاد کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در آن زمان ایران هشدارهایی جدی در مورد تغییر ژئوپولیتیک منطقه داد، اما ترکیه و آذربایجان چندان این هشدارها را جدی نگرفتند. از طرف دیگر، آذربایجان با قرار دادن آسمان و زمین خود در اختیار اسرائیل برای ضربه زدن به ایران، به کمک‌های رژیم صهیونیستی پاسخ داد.

وی اظهار کرد: از همه اینها مهمتر، تصمیماتی است که آذربایجان برای تغییر ژئوپولتیک منطقه گرفته است و مطمئنا اگر این اتفاق بیفتد، به ضرر امنیت و منافع ملی ما خواهد بود. ریشه تنش‌های اخیری که بین ایران و آذربایجان به وجود آمده است، همین مسائلی است که گفته شد. بنابراین می‌توان گفت بخش زیادی از دلایل تنش‌ها، رژیم صهیونیستی است که تا کنون از هیچ گونه دشمنی‌ای در قبال ایران فروگذاری نکرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این عقیده که احتمالا تنش‌هایی که در رابطه بین ایران و آذربایجان شکل گرفته، ادامه پیدا کند، گفت: سطح تجهیزاتی که ایران در مرزهای شمالی خود مستقر کرده است، نشان‌دهنده این است که فرماندهان نظامی ما تمامی سناریوها را پیش‌بینی کرده‌اند و برای هر سناریویی آماده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش فاتحان خیبر عنوان کرد: واقعیت این است که نه تنها علی‌اف و اردوغان فکر چنین مانور سریع و پاسخ قاطعی از طرف ایران را نمی‌کردند، بلکه به نظر من حتی کشورهای قدرتمندی نظیر روسیه، آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا و فضای بین‌الملل هم غافلگیر شدند.

این تحلیگر مسائل بین‌الملل افرود: در رزمایش فاتحان خیبر دو نکته جلب توجه کرد. نکته اول جابه‌جایی و انتقال سریع تجهیزات به شمال غرب کشور بود که فکر می‌کنم تمام کشورها، به خصوص آذربایجان و ترکیه را غافلگیر کرد. نکته دوم حجم بسیار وسیعی از تجهیزات بود که باز هم این دو کشور را غافلگیر کرد. حجم تجهیزاتی که در فاتحان خیبر به کار رفته بود، فراتر از یک مانور بود.

اصغری ادامه داد: رزمایش فاتحان خیبر نشان داد که ایران برای هر پاسخی آماده است و کیفیت و کمیت تجهیرات به کار گرفته شده در رزمایش فاتحان خیبر، نشان‌ از عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تغییر ژئوپولیتیک در مناطق شمالی دارد. امیدوارم آذربایجان و ترکیه این پیام را گرفته باشند و مانوری هم که در نخجوان برگزار خواهد شد، بیشتر مصرف داخلی برای این دو کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اظهارات علی‌اف مبنی بر آمادگی همکاری منطقه‌ای آذربایجان با ایران، روسیه و ترکیه، این طور به نظر می‌رسد که حداقل آذربایجان پیام ایران از برگزاری رزمایش فاتحان خیبر را دریافت کرده است، اما در مورد اینکه جمهوری آذربایجان تا چه اندازه بتواند راه خود را از ترکیه جدا کند و تا چه حد بتواند در برابر فشار رژیم صهیونیستی مقاومت کند، باید منتظر تحولات آینده باشیم.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید