کارخانه بازیافت شهرداری کرمان به بهره‌برداری رسید

کارخانه بازیافت شهرداری کرمان به بهره‌برداری رسید

ایسنا/کرمان در سی‌وهشتمین هفته از پویش افتتاح شهرداری کرمان کارخانه بازیافت شهرداری کرمان به بهره‌برداری رسید.

شهردار کرمان در آیین بهره‌برداری از این کارخانه گفت: برای استفاده از تجربۀ کارشناسان خبره در رابطه با راه‌اندازی این کارخانه، قراردادی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بسته شد و خوشبختانه اکنون این کارخانه آماده بهره‌برداری است.

«سیدمهران عالم زاده» بیان کرد: همچنین بخش موجود کارخانه بازیافت شهرداری نیز که در گذشته با تکنولوژی پیشرفته آلمان ساخته شده بود، به‌دلایل مختلف از رده خارج شده بود و برای به‌روزرسانی و راه‌اندازی مجدد، نیاز به اقدامات و هزینه‌کرد زیادی داشت.

وی راه‌اندازی کارخانه بازیافت را درجهت درآمدزایی برای شهرداری و همچنین تأثیرات مثبت زیست‌محیطی، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه، بخش زیادی از زباله‌ها به‌جای دفن، بازیافت می‌شود.

در ادامه، معاون خدمات شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه کارخانه بازیافت برای راه‌اندازی به تعویض بسیاری از قطعات قدیمی و فرسوده نیاز داشت گفت: علاوه بر آن نیاز بود تا سیم‌کشی و کابل‌کشی کارخانه تعویض و اتاق فرمان آن نیز تکمیل شود.

«رامین امیرمداح» افزود: سرند کارخانه تعویض شد و با نصب سرند جدید، به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم زباله‌ها را تفکیک کنیم.

وی ادامه داد: برای آشنایی با نحوۀ کارکرد کارخانه و اطمینان از عملکرد آن، کارخانه چندین‌بار توسط کارشناسان باتجربه تست شده است.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان، با بیان اینکه روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ تن زباله در شهر کرمان تولید می‌شود، گفت: بخش زیادی از زباله‌های شهر برای تفکیک و بازیافت، به این کارخانه منتقل می‌شود.

امیرمداح افزود: زباله‌های تَر در فرایند کارخانه به کود کمپوست تبدیل می‌شود و زباله‌های خشک و از رده خارج، با فرایند بازیافت، مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردد.

وی در مورد ظرفیت تولیدی کارخانه گفت: این کارخانه در هفت تا 10 ساعت کاری، ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن زباله را بازیافت می‌کند.

در ادامه، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از بخش‌های مختلف کارخانه بازیافت بازدید کردند که رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان در حاشیۀ این بازدید، با اشاره به اینکه امروزه زباله به‌عنوان طلای کثیف شناخته می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه، به‌صرفه و حتی درآمدزاست.

«علی خدادادی» با اشاره به اینکه یکی از تولیدات کارخانه بازیافت، تولید کمپوست از زباله‌های تَر است، اظهار کرد: استفاده از این کود در فضای سبز تأثیرات مطلوبی دارد.

وی بر لزوم جمع‌آوری کارگاه‌های بازیافت زباله و حذف زباله‌گردی در کرمان تأکید کرد و گفت: شهروندان باید در تفکیک زباله از مبدأ، با شهرداری همکاری کنند.

«علیرضا ریاضی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان نیز در حاشیۀ این بازدید، هزینۀ خرید سرند، نصب و راه‌اندازی خطوط کارخانه را بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اقدامات برای راه‌اندازی این کارخانه، از خردادماه امسال شروع شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید