کارگاه دوزندگی که بوی زندگی می دهد/ اینجا اراده تبدیل به باور می شود

کارگاه دوزندگی که بوی زندگی می دهد/ اینجا اراده تبدیل به باور می شود

ایسنا/خراسان شمالی بعضی‌خانه‌ها هستند که دل کندن از آن‌ها سخت است. حال و هوایشان گرم است و صمیمی، هارمونی مهربانی دارند و آدم دلش می‌خواهد بیشتر بماند و انرژی مثبت بگیرد.

مهر امید پویان مهر کارگاه تولیدی در بجنورد است که آدم‌هایش به آن تعلق‌خاطر عجیبی دارند. همه غریب به اتفاق می‌خواهند آینده‌شان هم ربطی به این کارگاه داشته باشد. می‌گویند رسم اینجا مهربانی و آیینش آرامش است و دلشان می‌خواهد برای کشورشان مفید باشند.

معلولیت در جامعه ما به عنوان یک نوع ناتوانی تلقی می شود و اغلب کسانی که دارای معلولیت هستند از ادامه زندگی مایوس و ناامید بوده و زمانی که از آنان درباره زندگی کردن سوال می کنیم با ناامیدی جواب می دهند که محکوم به زندگی کردن هستند و امیدی به آینده ندارند.

معلولان افرادی با توانمندی های بالا در انتظار فرصتی برای شکوفایی قابلیت های خود هستند که مهر امید پویان مینو این فرصت را برای تعدادی از معلولان مرکز استان فراهم کرده است.

فعالیت در کارگاهی متفاوت با حضور ۳۵ شکل گرفت

ب

من صدا ندارم ولی صدای چرخ صدای من است، من جاهای مختلفی برای کار رفتم ولی متاسفانه کاری پیدا نکردم، اینجا خودم را مثل یک خانواده فرض می کنم، خدا رو شکر چندین دوزنده ناتوان هر روز آستین همت را برای داشتن سهمی در رونق تولید بالا می زنند و لباس های بیمارستانی تولید می کنند.

یکی دیگر از دوزندگان این کارگاه می گوید: من الان ۱۰ سال است که اینجا کار می کنم، از کارم راضی هستم، دست موسس این مکان درد نکند که اینجا را تاسیس کرده است، من در این کارگاه با انسان سالم برابری می کنم و کاری که انجام می دهم همه از کار من راضی هستند.

نوبت به بسته بندی می رسد؛ بخشی که هفت معلول جسمی و حرکتی و چهار نفر روی ویلچر مشغول به کار هستند.

ا

من قبل از اینکه وارد این مجموعه شوم دچار افسردگی شدید شده بودم اما از وقتیکه در این کارگاه مشغول به کار شدم و با بچه های اینجا آشنا شدم میزان افسردگی من کم شد و طی این روزهایی که اینجا بودم بیکار نبودم.

برخی از جمعشان کم شدند ولی از یادشان فراموش نشدند

غ

خیلی هم دیگر را دوست داریم و با یکدیگر صمیمی هستیم، دو نفر از عزیزانمان از میانمان رفته اند اما همیشه به یاد آن ها هستیم.

من دچار معلولیت هستم و ۱۰ سال است که اینجا مشغول به کار هستم و در روز حدود ۳۰۰ بسته بندی را دارم.

با تمام معلولیتشان، دغدغه شان این بود که تاثیر گذار باشند

ه

من هدفم این است که برای کشورم مفید باشم؛ تازه این کارگاه نیاز سه بیمارستان خراسان شمالی را تامین می کند، ام آر آب، جراحی، کودک و … تولید می شود.

زمانی که کرونا شدید بود کار ما اینجا فشرده شده بود و به صورت دو شیفت کار می کردیم.

در زمان کرونا کمک حال مراکز درمانی بودند و حالا برای توسعه کار نیازمند پشتیبانی هستند

1

کچرانلویی مدیر داخلی این کارگاه تولیدی می گوید: گاهی اوقات متوجه می شویم بیمارستان های استان از سایر استان ها سفارشات خود را می گیرند و این امر سبب می شود که این کارگاه مورد حمایت قرار نگیرد این در حالی است که بیماران نیاز به کار دارند، اگر بیمارستان ها با ما قرارداد داشته باشند بسیار خوب می شود.

وی می افزاید: ظرفیت تولید در صورت وجود سفارش ۴۰۰ تا ۵۰۰ دست لباس در روز است که معلولان می توانند در قالب دو شیفت کاری آن ها را تولید کنند.

برای اینکه بیکار نباشند مدتی است که دنبال تولید و بازاریابی وسایل مورد نیاز منازل هستند

1

یکی از معلولان در ادامه با بیان اینکه ما اینجا جهیزیه عروس تولید می کنیم، می گوید: کار ما در این اتاق تولید محصولات آشپزخانه، سرویس آشپزخانه، تولید سرویس خواب و خیلی چیزهای دیگر است که ما اینجا تولید می کنیم و مشتریان ما نیز خوب هستند.

خراسان شمالی بیش از ۲۳ هزار نفر معلول دارد که فقط ۲۷۲ نفر از آن توانسته اند جذب دستگاه های دولتی شوند.

اینجا ۳۵ نفر فعال هستند که گفته می شود در صورت حمایت ۲۰۰ معلول دیگر می توانند مشغول به کار شوند.

1

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید