پیش بینی برداشت 355 تن “چیکو” از باغات جنوب سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت میوه گرمسیری چیکو از سطح 166 هکتار از باغات سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، اردشیر شهرکی اظهار کرد: از اواخر فروردین ماه به مدت سه ماه کار برداشت چیکو در این استان آغاز و پیش بینی می شود امسال هزار و 355 تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه این محصول گرمسیری عمدتا در شهرستان های چابهار، سرباز، کنارک و قصرقند کشت می شود افزود: چیکو به عنوان میوه گرمسیری در سطح 250هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان کشت می شود .

وی گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشوراست به طوری که در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است .

شهرکی بیان کرد: چیکو یکی از درختان میوه مناطق گرمسیری است که در شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بخوبی رشد می کند که هم مصرف خوراکی و هم دارویی دارد .

وی گفت: درخت چیکو رشد نسبتا کمی دارد ولی دارای عمر طولانی و در مقابل بادهای شدید نیز مقاوم است و خشکسالی متوالی را بخوبی تحمل می کند و از نظر تحمل به میزان شوری خاک نیز مشابه درختان خرما است .

وی اظهار کرد: میوه چیکو به دو شکل گرد و تخم مرغی است که در زمان نارس بسیار سفت و غیرقابل مصرف است و طعم شیرینی آن شبیه گلابی است، هم تازه خوری دارد و هم در تهیه شیرینی، سالاد و دسر مورد استفاده قرار می گیرد .

شهرکی گفت: میوه درخت چیکو مصرف خوراکی دارد اما از بخش های مختلف آن مثل گل ها، برگ ها، میوه نارس، پوست و بذر چیکو نیز به عنوان دارو استفاده می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین در ادامه به پتانسیل مطلوب استان در تولید میوه های گرمسیری نیز اشاره کرد و گفت: 126 هزار تن انواع میوه گرمسیری سال گذشته از سطح باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد .

وی خاطرنشان کرد: هم اینک هفت هزار و 696 هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت انواع میوه گرمسیری اختصاص دارد که 6 هزار و 333 هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است .

وی افزود: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور محسوب می شود به طوریکه در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: چیکو، گوواوا ، کُنار، نارگیل و موز از عمده ترین میوه های گرمسیری نواحی جنوب این استان است .

وی افزود: موز از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده به طوریکه در چهار هزار و 500 هکتار از سطح باغات جنوب استان این محصول کشت می شود .منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید