پژوهشی درباره «خوراکواژههای غیرفارسی در فهرست غذاخوریهای فوری و قهوهسراها»
پایاننامهای با موضوع «پژوهشی زبانشناختی ـ اجتماعی درباره خوراکواژههای غیرفارسی در فهرست خوراکهای غذاخوریهای فوری و قهوهسراهای شهر تهران» ارائه و دفاع شد.
به گزارش ایسنا، در یازدهمین جلسه دفاع از پایاننامه دوره کارشناسی ارشد واژهگزینی و اصطلاحشناسی در پژوهشکده مطالعات واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی که بیستم اسفندماه برگزار شد، نازنین قنبری از پایاننامه خود در موضوع «پژوهشی زبانشناختی ـ اجتماعی درباره خوراکواژههای غیرفارسی در فهرست خوراکهای غذاخوریهای فوری و قهوهسراهای شهر تهران» دفاع کرد.
یحیی مدرسیتهرانی، محمدرضا رضوی، و شهین نعمتزاده، بهترتیب استادان راهنما، مشاور و داور این پایاننامه بودند.
علاوهبر استادان مذکور، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس پژوهشکده مطالعات واژهگزینی، و نسرین پرویزی، معاون گروه واژهگزینی، در این جلسه حضور داشتند.
دانشجویان و سایر علاقهمندان نیز بهصورت مجازی و برخط این جلسه را دنبال کردند.
در چکیده این پایاننامه آمده است: یکی از مهمترین مبادلات فرهنگی در بین جوامع دادوستد فرهنگ آشپزی و غذایی است. با توجه به اهمیت نقش غذا در جامعه امروز ایران، شاهد ورود روزافزون خوراکواژهها و نوشواژههای غیرفارسی در این کشور هستیم. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل درونزبانی و برونزبانی بر ورود این واژهها در فهرست خوراکهای غذاخوریهای فوری (رستورانهای فستفود) و قهوهسراهای (کافیشاپهای) شهر تهران از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی دنبال میشود. در این تحقیق با مطالعه خوراکواژهها، علت انتخاب این نامها، انگیزههای مردم در پذیرش این واژهها، تأثیر اجتماعی کاربرد آنها، با نظر به الگوی انتشار و نوآوری رابرت لئون کوپر، و همچنین ساختار واژگانیشان از منظر صرفی و معنایی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به این هدف، رابطه متغیرهای معیاری و زمینهای در فرایند پذیرش این خوراکواژهها، از طریق ابزار پرسشنامه بررسی شده است. قلمرو تحقیق این پژوهش رستورانهای فستفود و کافیشاپهای مناطق ۱، ۳ و ۱۱ در نوار شمالی ـ جنوبی خیابان ولیعصر شهر تهران و مشتریهای خوراکهای این نوع مراکز است. جامعه نمونه، از حدود ۱۶۰ نفر پرسششونده زن و مرد در گروههای سنی و تحصیلی مختلف تشکیل شده است و دادههای پژوهش، از طریق روشهای پیمایشی، گردآوری شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش، نشان میدهد که رابطه متغیرهای زمینهای با متغیرهای معیاری، در پذیرش خوراکوامواژهها مؤثر هستند. فرایند ترکیب و گروه نحوی بیشترین سهم را در ساختار واژگانی وامواژهها و واژههای تلفیقی فهرست خوراکیهای این مراکز دارند. در ساخت معنایی خوراکواژههای فستفود، بیشترین توجه در نامگذاری، به اجزای تشکیلدهنده، استعاره، روش تهیه و امتیاز در مجموعه شده است. اما در کافیشاپها، نامگذاریها بیشتر بر اساس اجزای تشکیلدهنده، شکل، اندازه، رنگ، خاستگاه و مکان، کارکرد، امتیاز در مجموعه و روش تهیه است.
انتهای پیام