هشتمین جشنواره ایده‌های برتر در البرز برگزار می‌شود

هشتمین جشنواره ایده‌های برتر در البرز برگزار می‌شود

ایسنا/البرز رئیس بنیاد نخبگان البرز از برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در البرز خبر داد وگفت:  در این جشنواره که هر ساله در هفته پژوهش برگزار می‌شود، افراد ایده‌ها و موضوعاتی که با خلاقیت افراد سر و کار دارد را به دبیرخانه ایده‌های برتر می‌فرستند و از بین آنها نفرات برتر معرفی می‌شوند.

محمد نبیونی در گفت و گو با ایسنا افزود: هر سال دهم آذر ماه در قالب بزرگداشت هفته پژوهش پژوهشگران، فناوران، افراد خلاق، کارآفرینان و مخترعین که در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی صاحب آثار مناسبی باشند در قالب شاخص‌های موجود توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها شناسایی و معرفی می‌شوند. قبل از انجام این همایش ملی جشنواره ایده‌های برتر در استان‌ها در قالب بزرگداشت هفته پژوهش اتفاق می‌افتد.

وی افزود: دانشگاه معین استان معمولا متولی برگزاری هفته پژوهش است و با تقسیم کار بین همه دستگاه‌های پژوهشی، علمی و فناوری و  دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با پژوهش و فناوری به انتخاب ایده‌های برتر می‌پردازند. از بین افرادی که در طی سال قبل تا پایان شهریور ماه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه داشته باشند افراد برتر انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال ایده‌ها در دو بخش دانش آموزی و حقیقی بررسی می‌شوند، تصریح کرد: با فراخوانی که در دبیرخانه واقع در بنیاد نخبگان البرز اعلام شد، دانش آموزان و افرادی که تحصیلات یا تجارب خاص داشته باشند ایده خود را در چارچوب تعیین شده به دبیرخانه می فرستند.

وی ادامه داد: ایده ها در هفت گروه اصلی شامل فنی مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی محیط زیست و منابع طبیعی و گروه هنر و دامپزشکی است. پس از بررسی ایده ها در هیات داوران کمیته تصمیم گیری نفرات برتر در گروه های هفت گانه را انتخاب می کنند و در هفته پژوهش از آنها تقدیر و تشکر می شود.

به گفته نبیونی تقدیر شامل دو قسمت است. بخشی مربوط به تقدیر و اهدا جوایز نقدی به صاحبان ایده و بخشی نیز مربوط به افرادی است که شایسته تقدیر هستند و تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته می شود که دوره هایی را مرتبط با حوزه خود بگذرانند و جایگاه بهتری مخصوصا برای شرکت در جشنواره های دیگر پیدا کنند.

وی با اشاره به مزایای برگزاری جشنواره ایده های برتر در البرز گفت: با توجه به وجود دستگاه های مرتبط با فناوری از جمله پارک علم و فناوری، کارخانه نوآوری و صنایع خلاق و شتاب دهنده های سطح استان ایده ها به این بخش ها معرفی و زمینه ای برای صاحبان ایده فراهم می شود. بنابراین در صورت تمایل ایده هایشان در فضای مناسب پیاده سازی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین اگر نیاز به سرمایه گذاری داشته باشند، با معرفی به صندوق های موجود در استان چون صندوق نوآوری و شکوفایی می توانند تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.

رئیس بنیاد نخبگان البرز با اشاره به اینکه  زمان ارسال ایده ها از ۱۵ آبان آغاز شده و تا ۳۰ آبان ادامه دارد، گفت: تا این لحظه بیش از ۷۰ ایده به دبیرخانه ارسال شده است. در مجموع در سال های گذشته بیش از ۳۰۰ ایده به دبیرخانه واصل شده و ایده های برتر انتخاب و تقدیر شدند و شاید بیشترین استقبال و رقابت در حوزه فنی و مهندسی بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت عملی کردن ایده ها افزود: ایده با یک طرح و موضوع پژوهشی متفاوت است. وقتی ایده ای به ذهن فردی می رسد ممکن است فرصت داشته باشد که آن ایده را به شکل های مختلف عملیاتی یا میزان عملیاتی شدن آن را بررسی کند. بنابراین صرف ایده و نو و کاربردی بودن امتیاز دارد ولی اینکه تلاشی برای عملیاتی کردن آن وجود نداشته باشد، می تواند منجر به کسر امتیاز شود.

نبیونی هفته پژوهش را یکی از اصلی ترین فرصت ها در استان عنوان کرد و گفت: با دایر شدن نمایشگاه در صورت بهبود شرایط کرونا و همچنین برقراری غرفه بخش ایده های برتر در نمایشگاه، فرصتی برای نشست ها و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد و افراد بازدید هایی از ایده هایی که به نتیجه رسیده یا در مرحله به نتیجه رسیدن است انجام می دهند و ایده شان را پخته تر می کنند.

وی گفت: برگزاری این جشنواره صرفا انتخاب برترین ها نیست بلکه این یکی از کارکردهای جشنواره است که درصورت برگزاری نمایشگاه صاحبان ایده می توانند حضور پیدا کنند و با  برنامه های مختلف می توانند از ایده خود دفاع کنند یا با استارت آپ های مرتبط آشنا شوند و مذاکره کنند.

وی افزود: بنابراین در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی بر مبنای خلاقیت قسمت های مختلفی چون نمایشگاه، استارتاپ ها، ایده ها، کارآفرینان برتر و دستگاه های مختلف می‌توانند در کنار هم به احصا مشکلات و پتانسیل ها بپردازند. به این صورت تنها فروش ایده در بسیاری موارد پاسخگو نیست و باید صاحب ایده همچنان ایده را پیگیری کند و در رشد و شکوفایی آن موثر باشد.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید