عملکرد مترو در سالی که گذشت

عملکرد مترو در سالی که گذشت

روابط عمومی مترو با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته اعلام کرد که سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید؛ سالی که به سبب بروز مشکلات بی‌سابقه اقتصادی و نیز اپیدمی ویروس کرونا،‌ روند فعالیت بسیاری از بخش های اجرایی کشور را تحت تأثیر قرار داد و در زمان بندی تحقق اهداف برنامه‌های پیش‌بینی شده،‌ اختلال ایجاد کرد. با این حالی نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در سال گذشته نشان می‌دهد که علیرغم وجود معضلات متعدد که با آزادسازی دیرهنگام وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توأم شد،‌ باز هم اقدامات ارزنده‌ای در راستای خدمات‌رسانی به مردم صبور پایتخت شکل گرفت.

به گزارش ایسنا،‌ علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در این زمینه افزود: ‌سال اخیر را به جرأت می‌توان یکی از سخت‌ترین سالها برای پیشبرد اهداف برنامه‌های اجرایی در کل کشور دانست که این امر قاعدتاً ‌مبتلابه فعالیت‌های شهرداری کلانشهرها هم بوده است. با این اوصاف شهرداری تهران تلاش فراوانی مبذول داشت تا از تمام امکانات بالقوه و بالفعل استفاده کند و بتواند اولویت‌های برنامه خود در سال ۹۹ را به سرانجام برساند؛ یکی از این اولویت ها، ‌توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و در ذیل آن،‌ افزایش بهره‌وری خطوط متروی تهران بود.
امام در ادامه صحبت های خود به اهم اقدامات اجرایی شرکت مترو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: گر چه به لحاظ تأمین منابع مالی عملاً در ماههای نخست سال ۱۳۹۹ روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم اما به موجب بهره‌مندی از بخش عمده وجوه اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ که البته آن هم در چند نوبت میسر شد،‌ نهایتاً موفق شدیم ۳ پست برق در خطوط ۳ و ۷ به همراه ۵ ورودی جدید در ایستگاههای خط ۷ شامل ایستگاههای مهدیه، شهید نواب صفوی، کمیل، میدان صنعت و بزرگراه بسیج را به امکانات شبکه مترو اضافه کنیم.
همچنین در یک بازه زمانی ۳ ماهه ، یعنی از روزهای پایانی آذر ماه تا ۲۶ اسفند ماه ،‌۹ ا یستگاه به ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ اضافه گردید که این امر با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان محقق شد؛ این ایستگاهها شامل ایستگاههای برج میلاد،‌ چهل تن دولاب،‌ میدان قیام و آهنگ در خط ۷ به همراه ایستگاههای امیرکبیر،‌ یادگار امام (ره)، ‌شهید ستاری، ‌دانشگاه تربیت مدرس و شهید اشرفی اصفهانی در خط ۶ بودند.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در ادامه صحبت های خود به پیگیری روند توسعه خطوط در حال
بهره‌برداری مترو پرداخت و افزود:‌ آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط ۳ ، توسعه شمال غربی خط ۷ و  ادامه عملیات توسعه جنوبی خط ۶ در راستای افزایش بهره‌وری خطوط موجود مدنظر قرار گرفت که خوشبختانه همگی در سال گذشته آغاز شده و یا ادامه یافتند. ضمن اینکه اواسط شهریور ماه نیز کلنگ احداث خط ۱۰ مترو که یکی از خطوط جدید و مصوب آخرین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت به شمار می آید، ‌به زمین زده شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، مدیرعامل شرکت مترو، آغاز عملیات اجرایی پروژه عظیم احداث پایانه آزادگان به وسعت ۵۰ هکتار را از دیگر اقدامات قابل توجه سال ۱۳۹۹ بر شمرد و در پایان گفته‌های خود مبنی بر شرح اجمالی فعالیت‌های اجرایی سال گذشته شرکت مترو گفت:‌ به ثمر نشستن پروژه طراحی و ساخت نخستین نمونه قطار ملی مترو که حاصل ۱۸ ماه تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ داخلی بود و طی آن سطح داخلی سازی قطارهای مترویی به ۸۵ درصد رسید، یکی از افتخارات صنعت کشور به شمار می آید که به خواست پروردگار و همت تلاشگران ایرانی، شکل واقعیت به خود گرفت. متعاقب این قضیه، قرارداد تولید و ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن بین شرکت مترو و شرکت واگن‌سازی تهران نیز در آخرین هفته سال ۱۳۹۹ منعقد شد که این مهم در کنار امضاء تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای مترو تهران بین شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور، قطعاً کمک شایان توجهی به ساماندهی ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت در سالهای آینده خواهد کرد. این در حالی است که در تیرماه سال جاری ۲ رام قطار به بهره برداری رسید و بدین ترتیب پروژه تولید ۷۰ دستگاه واگن آلومینیومی نیز به ثمر نشست.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید