زندگی مدرن، سالمندان را تنهاتر می‌کند

زندگی مدرن، سالمندان را تنهاتر می‌کند

 کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تغییرات زندگی مدرن یک زنگ خطر برای افراد سالخورده هر خانواده محسوب می‌شود چرا که سالمندان را وارد فازی از ایزوله و یا تنهایی خواهد کرد.

صدف جفره به مناسب هفته جهانی سالمند اظهار کرد: حرکت زندگی بشر بسوی مدرنیته و تغییر در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر به تغییر در شکل و اندازه هر خانواده شده است به نحوی که تعداد فرزندان کم و خانواده‌های چندنسلی و گسترده به خانواده‌های هسته‌ای و جدا از هم تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین وجود این شرایط بیش از گذشته یک زنگ خطر برای افراد سالخورده هر خانواده محسوب می‌شود چرا که سالمندان را وارد فازی از ایزوله و یا تنهایی خواهد کرد.

جفره اضافه کرد: از طرفی قرنطینه و جداسازی افراد سالمند در شرایط کرونایی و سایر مشکلات این دوره سنی همگی منجر به تهدید سلامت روان این افراد خواهد شد، بنابراین می‌توان گفت که بی علت نیست که شعار روز جهانی سالمند در امسال (۱۴۰۰) “بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال ” در نظر گرفته شده است.

کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره با وضعیت سالمندان در اپیدمی کرونا افزود: معطوف شدن نگاه‌ها به افراد سالمند در اپیدمی کرونا و افزایش جمعیت این گروه سنی در جهان و ایران، فرصت مناسبی است که در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو در این افراد، بازنگری‌های لازم را انجام داده و زمان آن رسیده که باور کنیم با بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال و فضای اینترنت می‌توان بهبود سطح سلامتی، افزایش امید به زندگی و میانگین طول عمر بشر در سراسر دنیا را به ارمغان آرود.

جفره بیان کرد: یافته‌های مطالعات نشان داده‌اند که با وجود افزایش ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای دیجیتالی در میان گروه‌های سنی مختلف، این رشد برای گروه‌های سنی بالا، بسیار محدود بوده است. برای مثال ضریب استفاده از اینترنت در کشور بالای ۳۰ درصد است که این نرخ برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۴ سال، ۶٫۴ درصد و برای گروه‌های سنی بالای ۷۵ سال کمتر از یک درصد بوده است.

وی با اشاره به وجود شکاف دیجیتال در جامعه ایران ادامه داد: از جمله کاربردی‌ترین راهکارهای مقابله با این شکاف، زمینه سازی برای پذیرش تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان سالمندان است. البته عواملی مانند سطح تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت سلامتی در تبیین میزان پذیرش سالمندان نقش دارد.

این کارشناس با بیان اینکه از دیگر مزایای استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌توان به پرکردن اوقات فراغت، ارتباط با دوستان و اقوام، جامعه پذیری، افزایش انگیزش ذهنی، ارتقای سلامت فکری و تقویت قوای مغزی آن‌ها اشاره کرد گفت: نکته قابل تامل در رابطه با سالمندان وابسته عملکردی این‌ است که فناوری‌های دیجتال، راه‌های بیشتری را برای جبران کمبودهای جسمانی سالمندان ارائه می‌دهد، نظیر سیستم‌های کنترل از راه صدا یا حرکت، ایمیل صوتی و غیره.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، جفره خاطرنشان کرد: امید است همه متولیان امور سالامت سالمندی و متخصصان حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامتی زمینه‌های ایجاد کسب آموزش‌های لازم از فناوری‌های دیجیتال را فراهم آورند تا با داشتن سالمندان مستقل و شهروندان ارشد آشنا به فضای دیجیتال، در بحران‌هایی نظیر شیوع کرونا دغدغه کمتری را برای سالمندان وخانواده‌های آن‌ها داشته باشیم.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید