دیپلماسی شهری و فرهنگی از ویژگی‌های شهرهای خلاق است

 دیپلماسی شهری و فرهنگی از ویژگی‌های شهرهای خلاق است

ایسنا/کردستان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شهرهای خلاق، دیپلماسی شهری و فرهنگی است، گفت: ما زمانی کە بە شبکە شهرهای خلاق دنیا ملحق شدیم، پذیرفتیم آن چە داریم باید با دنیا بە اشتراک بگذاریم.

سه‌رکوت نجفی امروز(۸ فروردین)در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته پس از تهیه و تدوین پروپوزال‌های مختلف و همچنین معرفی ظرفیت‌های شهر سنندج در عرصه موسیقی یونسکو این شهر  را در ردیف شهرهای خلاق حوزه موسیقی به ثبت جهانی رساند.

وی افزود: شهرخلاق در حقیقت ایجاد فرصت برای همه‌کسانی است که توانایی‌هایی دارند اما تاکنون دیده نشده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، بیان کرد: آن‌ها فرهنگ و داشته‌های ما را بررسی و تائید کردند که این فرهنگ و داشته‌ها می‌تواند برای دیگران نیز خروجی داشته باشد.

نجفی عنوان کرد: وقتی به شهرهای خلاق نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که فرهنگ‌های مختلفی در آن‌ها وجود دارد، فرهنگ‌های متعدد از چهارگوشه دنیا در کنار هم قرارگرفته و به‌صورت شبکه‌ای کار می‌کنند، نگاه در شهرهای عضو شبکه‌های خلاق نگاه محلی نیست نگاهی دیپلماسی است و در این نگاه سعی می‌شود که شهرهای مختلف که در این شبکه قرارگرفته‌اند از ظرفیت‌های هم استفاده و داشته‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

وی ذکر کرد: در قالب قراردادها و دادوستدهای مختلف سعی بر این است که شهرهای که در این شبکه قرار دارند همدیگر را تقویت و ارتقا ببخشند.

اشتراک داشته‌های هنری و فرهنگی رسالت اصلی شبکه خلاق

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، گفت: ما زمانی کە بە شبکە شهرهای خلاق دنیا ملحق شدیم، پذیرفتیم آن چه داریم باید با دنیا بە اشتراک بگذاریم چراکه میراثمان امروز جز میراث جهانی است و برای دیگران نیز بە همین صورت خواهد بود.

نجفی افزود: وقتی شهری به‌عنوان شهر خلاق انتخاب و معرفی می‌شود به این معنی است کە هر آنچه در این حوزه دارند فقط میراث خودشان نیست، چون اگر غیرازاین بود نباید هیچ شهری به‌غیراز شهرهای آمریکای بە شبکە شهرهای جهان ملحق می‌شودند چراکه خالق تئوری شهرهای خلاق، ریچادفلوریدا، فردی آمریکای است.

به گفته وی، یکی از ویژگی‌های این شبکە، دیپلماسی شهری و دیپلماسی فرهنگی است، همان گونە کە هنرمندان ما همچون استاد کابرات با دهول، استاد ناظری با تنبور، استاد کامکار با دف، استاد کلهر با کمانچە و غیره از غرب نشان‌ها و درجەهای دکترای افتخاری می‌گیرند و ما به آن افتخار می‌کنیم پس باید بپذیریم سازهای آن‌ها نیز قابل‌احترام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، بیان کرد: اگر امروز ما جشنوارە معروفی نداریم تا از آن‌ها تقدیر کنیم حداقل با نصب یک بنر و یک المان و سایر اقدامات به‌نوعی این مهم را انجام دهیم.

نجفی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تم جشنوارهای نوروزی امسال در سنندج موسیقی باشد کە با توجە بە شیوع بیماری کرونا تمامی برنامە‌های پیش‌بینی شدە لغو شد و فقط در قالب عناصر حجمی و بصری، المان‌ها و بنرها سعی شد این برندنیگ حفظ شود.

وی گفت: مردم ما در گام نخست و کسانی که قرار است جزء طبقه خلاق باشند باید بتوانند درگیری آن فضا شوند و به خاطر اینکه گرد زمان روی این برندینگ ننشیند و وجود مشکلات کم‌کم به فراموشی سپرده نشود این اقدام را انجام داده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، افزود: در فضای روانی امروز حاکم بر جامعه که کرونا مدام ذهنیت مردم را به چالش می‌کشد، نصب چند المان و بنر به‌نوعی می‌تواند تأثیر مثبتی به لحاظ روانی در جامعه داشته باشد.

نجفی ذکر کرد: سعی کردیم در کنار سازهای ازجمله دهول، سرنا، تار، کمانچە و دیگرسازها که سنتی خودمان است از ظرفیت ویلون نیز استفادە و در این راستا المان‌هایی در سطح شهر نصب شد.

وی به برخی انتقادهایی که در این زمینه در برخی کانال‌های تلگرامی انجام‌گرفته اشاره کرد و گفت:  کاش این دوستان قبل از هرنقدی بە جایگاە این ساز در موسیقی معاصر کردها نگاهی داشتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، تصریح کرد: خیلی از بزرگان ما همچون مرحوم حسن کامکار، پدر خانوادە کامکار، مرحوم یوسف زمانی، مرحوم میرزادە و … که امروز به‌عنوان افتخارات موسیقی از آن‌ها یاد می‌کنیم، نوازندە این ساز بودەاند.

نجفی بابیان اینکه ویلون در موسیقی دوران معاصر ما نقش ایفا کردە است، اذعان کرد: مگر می‌شود از آهنگ استاد حسن زیرک لذت برد و اما مدعی شد چرا ویلون!

وی گفت: مرز گذاشتن در گام نخست آسیب است و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که ما هنوز در پیله خود مانده‌ایم؛ نگاه ما باید یک نگاه شبکه‌ای باشد آنچه آن‌ها دارند را مورداحترام قرار دهیم و داشته‌های خودمان را نیز به اشتراک بگذاریم.

نصب المان‌ موسیقی در سطح شهر

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج، عنوان کرد: برنامه در بحث نصب این المان‌ها این است تا جایی که در توان داریم الان به‌صورت مقطعی یعنی در ایام مختلف و یا به‌صورت حرفه‌ای در سطح شهر داشته باشیم.

نجفی با اشاره به اینکه در همین راستا فراخوان المان دف داده‌شده گفت: این کار با این هدف صورت گرفته که یک المان واقعا درخورشان این الت موسیقی را نصب شود.

وی افزود: در این پروسه چهارساله که تعدادی المان را نصب می‌کنیم و در کنار این موضوع نام‌گذاری کوچه و خیابان‌ها به نام هنرمندان استان به‌ویژه فعالین حوزه موسیقی در دستور کار قرارگرفته است.

گفتنی است؛در گزارشی که یونسکو روز چهارشنبه ۸ آبان ماه، به مناسبت روز جهانی شهرها منتشر کرد، نام شهر سنندج به‌عنوان یکی از ۶۶ شهر خلاق جهان‌دیده می‌شود، در این گزارش آمده است: به مناسبت روز جهانی شهرها که در تاریخ ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود، یونسکو ۶۶ شهر را برای پیوستن به شبکه سازمان‌های شهرهای خلاق که هم‌اکنون تعداد ۲۴۶ عضو دارند در نظر گرفته است.

این شبکه شهرهایی را ایجاد می‌کند که پایه و اساس توسعه آن‌ها چه در موسیقی، هنر و صنایع‌دستی، طراحی، سینما، ادبیات، هنرهای دیجیتال یا غذا بر خلاقیت استوار است.

شهرهای خلاق یونسکو متعهد شده‌اند که فرهنگ را در مرکز استراتژی‌های توسعه خود قرار دهند و بهترین اقدامات خود را به اشتراک بگذارند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید