دمی با اهالی قلم قزوین

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم می‌باشد. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید. به همین مناسبت به دیدار تعدادی از اهالی قلم قزوین رفتیم.

  • محمدعلی حضرتی متولد ۱۳۴۲ دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و عکاس است. شعله در خیمه ابر، عاشقانه‌های کبود، حنجره آب، خورشید بر نیزه، با چشمان باز خواب می‌بینم ازجمله آثار وی در زمینه شعر است. ۳ دفتر نسیم قزوین (مجموعه مقالات قزوین شناسی)، قزوین سرزمین پیامبران، دریچه‌ای به دروازه بهشت، راهنمای گردشگری قزوین، قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران ازجمله آثار اوست. سه عنوان از آثار این نویسنده به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
  • حسن لطفی متولد سال ۱۳۴۲ نویسنده و فیلم‌ساز، فارغ‌التحصیل سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی است. وی از سال ۱۳۶۸ مدرس سینمای جوان دفتر قزوین و از سال ۷۰ به مدت سه سال سرپرست سینمای جوان دفتر قزوین بوده است. وی در حوزه فیلم‌سازی آثاری چون حقیقت وثوق، ایستگاه آخـر، پسرک چشم آبی، بودن یا نبودن و خانه روشنان را دارد و از آثار قلمی او می‌توان به مجموعه داستان کوتاه روایت دوم، درس‌هایی درباره فیلم‌نامه‌نویسی، با خیال‌ها و بی‌خیال‌ها، پژوهشی درباره فیلم و فیلم‌سازی در قزوین اشاره کرد.
  • حمید عابدی‌ها متولد ۱۳۵۷ است. وی در سال ۱۳۸۳ در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و سپس از دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شد.از کتاب‌های این استاد ادبیات می‌توان به مقدمه، تصحیح و تحشیه ماتمکده بیدل قزوینی، حیات علمی- سیاسی استاد محمد تقی شریعتی، زیبایی شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی و مجموعه شعر «من توام» اشاره کرد.
  • دکتر قاسم انصاری متولد ۱۳۱۴ در قزوین او در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ فوق‌لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در همان سال با کسب رتبه نخست در دوره دکتر به تحصیل در رشته ادیان و عرفان دانشگاه تهران پرداخت. تألیف، ترجمه و تصحیح کتاب، نگارش مقدمه بر کتاب‌ها و همچنین نگارش مقالات علمی ازجمله خدمات علمی و فرهنگی این دانشمند فرهیخته به شمار می‌رود.
  • حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی در سال ۱۳۲۴ در قزوین دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۴۵ وارد حوزه علمیه قزوین شد. وی از سال ۱۳۵۴ سرپرستی مدرسه علمیه صالحیه و بعد سرپرستی مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام را عهده‌دار بود و در سال ۱۳۵۶ شروع به تدریس نهج‌البلاغه برای جوانان و نوجوانان و بانوان و طلاب علوم دینی کرد. ازجمله آثار او می‌توان به جمع‌آوری مجموعه «موسوعة کلمات الرسول الاعظم (ص)» شامل پانزده هزار حدیث از رسول اکرم (ص) اشاره کرد.
  • حسین مافی متولد ۱۳۵۱ در قزوین است. وی دانش‌آموخته مقطع دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی است. ازجمله آثار وی می‌توان به بررسی سیر تحول غزل معاصر و بهشت همین‌جاست (۲) اشاره کرد، این نویسنده و شاعر قزوینی علاوه بر تألیف کتاب کودک و نوجوان بیش از ۵۰ عنوان ترجمه نیز در این حوزه دارد.
  • سیدعبدالعظیم موسوی متولد سال ۱۳۳۶ دانش آموخته دکترای مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه است. وی از پیشکسوتان رسانه در استان قزوین، مؤسس و مدیرمسئول روزنامه ولایت از سال ۱۳۶۲ تاکنون است.
  • علی قانع متولد ۱۳۴۰ کارشناس نساجی و لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است. وی کار خود را با نویسندگی شروع کرد و بعد به‌طور هم‌زمان به ترجمه ادبی نیز پرداخت. وی در کارنامه خود حدود ۳۰ اثر تألیفی و ترجمه دارد که می‌توان به مجموعه داستان مورچه‌هایی که پدرم را خوردند، راه‌پیمایی روی ماه، وسوسه‌های اردیبهشت، رمان سایه‌های سکوت و ترجمه رمان مشهور اتاق اشاره کرد.
  • مجید شفیعی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در سال ۱۳۵۰ متولد شده و دانش‌آموختهٔ رشتهٔ موزه‌داری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. وی تاکنون بالغ‌بر ۵۰ عنوان کتاب اعم از شعر و مجموعه داستان و رمان منتشر کرده است. کابوس ماهان، سه‌گانه پهلوان گودرز، پهلوان و آقای نویسنده، فرشته‌های خیس؛ سبیل شاه‌عباس و ترانه باد ازجمله آثار اوست. سه عنوان از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های کره‌ای و ایتالیایی ترجمه شده است.
  • حمیدرضا سبحانی‌‍نژاد، متولد ۱۳۵۰ است. وی از سال ۱۳۷۵ تاکنون در زمینه شعر، داستان و فیلم‌نامه با مرکز هنرهای ادبی عبید قزوین همکاری مستمر داشته است، در کارنامه این نویسنده نگارش چندین نمایشنامه رادیویی و صحنه‌ای به چشم می‌خورد، ۲ نمایش‌نامه با عنوان‌های «نقطه» و «حلقوم» که در قالب کتاب انتشار یافته از دیگر آثار وی است. این نویسنده در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعالیت دارد و سریال‌هایی همچون «سرآغاز یک باغ»، «تهران پلاک یک»، «تکاپو» و.. و فیلم تلویزیونی «بره کشون» ازجمله آثار وی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی است.
  • مجید بالدران متولد ۱۳۵۳ در قزوین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. از آثار قلمی او می‌توان به مجموعه شعرهای با اهالی پایان، و ناگهان همیشه، جایی برای با تو رسیدن، مجموعه نقد شعرمعاصر ترانه‌های سرزمین آفتاب و هفت چشمه و دو بلبل روی شاخه‌های پسته درباره فرهنگ ادبیات شفاهی قزوین اشاره کرد.
منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید