دستگیری 11 هزار و 208 معتاد در استان مرکزی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: در سال گذشته 11 هزار و 208 نفر معتاد به صورت مستقیم دستگیر شده اند که به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، احمدرضا چگینی، در شورای مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: در سال 96 این آمار 7 هزار و 347 نفر بوده است و در ایام نوروز سال جاری نیز، تعداد هزار و 441 نفر از معتادین توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر استان به صورت مستقیم دستگیر شده اند که 395 مورد از این دستگیری ها، در راستای تبصره 2 ماده 16 بوده است.
وی ادامه داد: 43 نفر از معتادان دستگیر شده در شهرستان خمین، 50 نفر در شهرستان ساوه، 60 نفر در شهرستان فراهان و 242 در شهرستان اراک بوده اند. در حال حاضر 32 کمپ ترک اعتیاد در استان مرکزی وجود دارد که 17 مرکز در شهرستان اراک قرار دارد و یکی از این مراکز مختص بانوان است.
چگینی اضافه کرد: شهرستان های خنداب، فرمهین، آشتیان و کمیجان هر کدام دارای 1 کمپ ترک اعتیاد هستند. همچنین شهرستان شازند 5 مورد و شهرستان های دلیجان و تفرش هم هرکدام 2 کمپ ترک اعتیاد دارند.
وی با اشاره به وجود برخی از کمپ های ترک اعتیاد که بدون داشتن مجوزهای لازم در حال فعالیت هستند، گفت: متاسفانه بیش از 75 درصد از ورودی های زندان ها افرادی هستند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند و این اهمیت توجه به این موضوع را نشان می دهد.
وی بر لزوم تصمیم گیری های منسجم در سطح استان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: در حال حاضر بودجه ای که در شورای مبارزه با مواد مخدر هزینه می شود، نتیجه قابل توجهی نداشته است. پلیس در رابطه با جمع آوری معتادان غیر متجاهر وظیفه ای ندارد، از این رو همگی وظیفه داریم تا در بحث مقابله با مواد مخدر به صورت کاملا جدی وارد شویم.
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تصریح کرد: ما نباید تمام تمرکز خود را صرف جمع آوران معتادان بکنیم و باید در حوزه های بعد از درمان برنامه ریزی جدی صورت بگیرد تا از هدر رفت سرمایه ها جلوگیری شود. اگر ساماندهی معتادان به خوبی صورت بگیرد، میزان عرضه و تقاضا در این خصوص کاهش خواهد یافت و تمام تمرکز پلیس مبارزه با مواد مخدر، صرف دستگیری عاملان اصلی این معضل خواهد شد.
چگینی با بیان اینکه در حال حاضر کمپ های موجود در سطح استان بر اساس استانداردهای تعریف شده نیستند و ظرفیت آنها جوابگوی تعداد معتادین نیست، بیان کرد: ما در این زمینه نیازمند یک تیم تخصصی هستیم تا با آسیب شناسی های دقیقی که در این زمینه انجام می دهند، راهکارهای مناسبی را برای مقابله با این مشکل ارائه دهند. هزینه هایی که به این بخش اخصاص داده می شوند باید کارشناسانه مدیریت شوند تا ما بتوانیم نتایج مثبت آن را در آینده مشاهده کنیم.
منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید