از خداحافظی با جادههای مرگ تا جذب سرمایه خارجی
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که روز گذشته در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس حاضر شد، وعدههایی برای حل مشکلات حوزه حملونقل داد که از مهمترین آنها میتوان به خداحافظی با جادههای مرگ و ناوگان فرسوده و جذب سرمایههای داخلی و خارجی بخش خصوصی برای انجام مگاپروژههای این بخش مانند احداث و توسعه آزادراه اشاره کرد.
رستم قاسمی که در میان کابینه دولت سیزدهم نام آشناترین وزیر به شمار میرود، وعدههای بسیاری در حضور نمایندگان مجلس و حتی در فضای مجازی داد که به حل مشکلات و مسائل مهم حوزه حملونقل اختصاص داشت.
او صبح دیروز و پیش از سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دومین گام امیدوارم به زودی خدمت را به سطحی برسانیم که به جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جادههای مرگ؛ مطالبه مردم عزیز از ما راهاندازی ناوگان حملونقل سبز باشد. یقین داریم که میشود و میتوانیم.»
اما برنامهها و وعدههای قاسمی که پیش از این در دولت دهم سابقه وزارت نفت را نیز در کارنامه خود دارد به همین پیام توئیتری ختم نشد و در جلسه روز گذشته در حضور نمایندگان اینگونه درباره حل مشکلات حوزه حملونقل صحبت کرد: در شروع بازسازی کشور بعد از جنگ خیلیها باور نداشتند که طرحهای بزرگ توسط مجموعه داخلی ساخته شود. اما با تکیه بر بیان حضرت امام مبتنی بر تفکر ما میتوانیم طرحهای بزرگ در حوزههای مختلف اجرا شد.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل باید بگویم چهار معقوله اصلی حائز اهمیت است. بخشی از آزادراهها در دورهای که در قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت داشتم، ساخته شد. در بخش دریایی کشور در دوران قبل از انقلاب حتی طرح های کوچک توسط خارجیها ساخته شده بود اما بعد از جنگ همه بنادر کشور با اعتماد و اعتقاد به ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ها خصوصی ساخته شد از جمله بند شهید رجایی و بنادر بزرگی در مناطق عسلویه ساخته شده است.
البته وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه صحبتهایش گریزی به شرایط نامطلوب راههای روستایی، شهری و آزادراههای کشور هم زد و گفت: در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان محسوب می شود اما متاسفانه امروز به لحاظ بستر و ناوگان با ضعف مواجه ایم و حداقل ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط شبکه ریلی انجام می شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور بعضی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آن را نیز از دست خواهیم داد.
جذب سرمایه، فاینانس و تهاتر برای پروژههای بزرگ حملونقل
قاسمی درباره نیاز پروژههای بزرگ در حوزه حملونقل به اعتبار و سرمایه نیز اینگونه توضیح داد که برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم اما با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم و باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم. از سوی دیگر از روشهایی مانند فاینانس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژههای بزرگ کشور استفاده کنیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشکل حمل و نقل کشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.
وی نهایتا به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: بنده قول میدهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم.
حالا باید دید وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی میتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را بگیرد و آیا قاسمی برای عمل به وعدههایش در حوزه حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی که اتفاقا جزو مهمترین دغدغههای مردم و فعالان بخش خصوصی در این حوزه است، برنامههای کارآمدی دارد؟
منبع:ایسنا
او صبح دیروز و پیش از سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دومین گام امیدوارم به زودی خدمت را به سطحی برسانیم که به جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جادههای مرگ؛ مطالبه مردم عزیز از ما راهاندازی ناوگان حملونقل سبز باشد. یقین داریم که میشود و میتوانیم.»
اما برنامهها و وعدههای قاسمی که پیش از این در دولت دهم سابقه وزارت نفت را نیز در کارنامه خود دارد به همین پیام توئیتری ختم نشد و در جلسه روز گذشته در حضور نمایندگان اینگونه درباره حل مشکلات حوزه حملونقل صحبت کرد: در شروع بازسازی کشور بعد از جنگ خیلیها باور نداشتند که طرحهای بزرگ توسط مجموعه داخلی ساخته شود. اما با تکیه بر بیان حضرت امام مبتنی بر تفکر ما میتوانیم طرحهای بزرگ در حوزههای مختلف اجرا شد.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل باید بگویم چهار معقوله اصلی حائز اهمیت است. بخشی از آزادراهها در دورهای که در قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت داشتم، ساخته شد. در بخش دریایی کشور در دوران قبل از انقلاب حتی طرح های کوچک توسط خارجیها ساخته شده بود اما بعد از جنگ همه بنادر کشور با اعتماد و اعتقاد به ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ها خصوصی ساخته شد از جمله بند شهید رجایی و بنادر بزرگی در مناطق عسلویه ساخته شده است.
البته وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه صحبتهایش گریزی به شرایط نامطلوب راههای روستایی، شهری و آزادراههای کشور هم زد و گفت: در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان محسوب می شود اما متاسفانه امروز به لحاظ بستر و ناوگان با ضعف مواجه ایم و حداقل ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط شبکه ریلی انجام می شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور بعضی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آن را نیز از دست خواهیم داد.
جذب سرمایه، فاینانس و تهاتر برای پروژههای بزرگ حملونقل
قاسمی درباره نیاز پروژههای بزرگ در حوزه حملونقل به اعتبار و سرمایه نیز اینگونه توضیح داد که برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم اما با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم و باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم. از سوی دیگر از روشهایی مانند فاینانس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژههای بزرگ کشور استفاده کنیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشکل حمل و نقل کشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.
وی نهایتا به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: بنده قول میدهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم.
حالا باید دید وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی میتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را بگیرد و آیا قاسمی برای عمل به وعدههایش در حوزه حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی که اتفاقا جزو مهمترین دغدغههای مردم و فعالان بخش خصوصی در این حوزه است، برنامههای کارآمدی دارد؟
منبع:ایسنا