ارزیابان یونسکو برای بررسی ثبت جهانی ۲ کاروان‌سرا به داورزن سفر کردند

ارزیابان یونسکو برای بررسی ثبت جهانی ۲ کاروان‌سرا به داورزن سفر کردند

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: ارزیابان یونسکو طی سفری یک روزه موضوع ثبت جهانی ۲ کاروان‌سرای مهر و مزینان این شهرستان را بررسی کردند.

محمد عبدالله‌ زاده ثانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کاروان‌سراهای مهر و مزینان شهرستان داورزن برای ثبت در فهرست جهانی کاروان‌سراهای ایران توسط گروه ارزیابان یونسکو مورد بررسی نهایی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته با اقدامات مرمتی و پاکسازی تلاش شد الزامات مورد نظر سازمان یونسکو برای ثبت این ۲ کاروان‌سرا در فهرست جهانی انجام شود. خوشبختانه ارزیابان یونسکو دیدگاه مثبتی در این باره داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: قبل از اعزام ارزیابان یونسکو ۲ کاروان‌سراهای مهر و مزینان این شهرستان مراحل نامزدی و منتخبی در ثبت جهانی یونسکو را گذارنده بودند.

عبدالله زاده ثانی افزود: کاروان‌سراهای تاریخی بین راهی روستاهای مهر و مزینان در مسیر جاده ابریشم و جاده سبزوار به شاهرود  قرار دارد.

وی ادامه داد: هفت کاروان‌سرای تاریخی خراسان رضوی شامل کاروان‌سراهای مزینان معروف به شاه عباسی در داورزن، مهر در جاده سبزوار به شاهرود، زعفرانیه در سبزوار، فخر داوود در مشهد، عباس‌آباد در تایباد، فخرآباد در بجستان و رباط شرف در سرخس در سفر ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو به منظور ثبت جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید