احداث بندهای آبخیزداری تأثیر زیادی در جلوگیری از سیلاب داشت

احداث بندهای آبخیزداری تأثیر زیادی در جلوگیری از سیلاب داشت
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: احداث بندهای آبخیزداری تأثیر زیادی در جلوگیری از سیلاب استان اصفهان داشته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، حمید لیاقتی امروز(چهارشنبه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از نحوه آبگیری طرح‌های آبخیزداری شهرستان مبارکه و بررسی تأثیر اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از خسارت سیلاب‌ها و کنترل روان آب‌ها، یکی از پروژه‌های مهم آبخیزداری را اجرای بند در مسیر رودخانه‌ها دانست و اظهار کرد: کنترل سیلاب، رسوب‌گیری، حفظ بستر رودخانه و تغذیه چاه‌ها و قنوات از تأثیرات احداث بندها است.
وی به احداث بند نهجیر در سال 81 اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته وقتی بارندگی شدید اتفاق می‌افتاد، به دلیل جریان رسوبات و گل‌ولای در مسیر رودخانه، حتی کیفیت آب شرب تحت تأثیر قرار می‌گرفت، اما احداث این بندها در مسیر رودخانه خاصیت رسوب‌گیری دارد و اکنون آب گل‌آلود بسیار کمتر از گذشته در مسیر رودخانه، جریان می‌یابد.
وی با اعلام اینکه در اوج بارش‌های فروردین‌ماه، 65 مترمکعب در ثانیه پیک سیلاب بود، گفت: این درحالی است که احداث بندهای آبخیزداری تأثیر زیادی در جلوگیری از سیلاب در این استان داشته است.
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان همچنین در بازدید از بند باغ سرخ در شهرستان شهرضا، با بیان اینکه حوضه شهرضا بسیار سیل‌خیز است و شهر نیز دقیقا در خروجی این حوضه قرار دارد، اظهار کرد: بارش‌های اخیر درصورتی‌که پیش‌بینی‌های لازم نشده و پروژه‌های آبخیزداری اجرا نشده بود، منجر به بروز مشکلات متعددی می‌شد.
وی با تأکید براینکه ارکان منابع طبیعی به صورت زنجیره به هم متصل هستند، گفت: تمام کارهای مکانیکی که انجام می‌دهیم برای این است که در آینده پوشش گیاهی عرصه‌ها حفظ شود.
لیاقتی اولویت نخست منابع طبیعی در سرشاخه‌ها را حفظ پوشش گیاهی عنوان کرد و افزود: یکی از اقدامات برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی کنترل روان آب‌ها است که ایجاد بندها، کانال‌ها، حوضچه‌ها و پوشش گیاهی همه در راستای کنترل روان آب‌ها و استفاده از آنها است.
وی با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های آبخیزداری درجهت کنترل سیل در مواقع بروز سیل است، تأکید کرد: اکنون در استان مواردی وجود دارد که همچنان جای کار داشته باشد و تلاش می‌کنیم مطالعات را انجام داده و با تأمین اعتبارات لازم، پروژه‌های آبخیزداری صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید