آغاز تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان زنجان

آغاز تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان زنجان

 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تزریق دُز سوم (یادآور) واکسن کرونا از ۱۰ روز گذشته برای کادر بهداشت و درمان استان زنجان آغاز شده است.

پرویز قزلباش ظهر امروز (۲۵ مهرماه) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در رابطه با روند بیماری کرونا در استان زنجان، اظهار کرد: روند مراجعات سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید – ۱۹ طی هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافته و به ۷۵۰۰ نفر در هفته رسیده و روند بیماری کرونا در بخش بستری نیز به صورت تدریجی کاهشی بوده و اکنون ۲۸۰ بیمار با تشخیص کووید – ۱۹ در مراکز درمانی استان زنجان بستری هستند.

وی از آغاز تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به گروه بهداشت و درمان استان خبر داد و افزود: دُز یادآور واکسن کرونا به گروه بهداشت و درمان و گروه‌های پرخطر تزریق خواهد شد که از ۱۰ روز گذشته واکسیناسیون دُز سوم واکسن کرونا گروه اول آغاز شده است.

این مسئول در رابطه با مجموع واکسن‌های تزریق شده در استان زنجان، تصریح کرد: جمعیت هدف بالای ۶۰ سال استان زنجان با احتساب جمعیت آزاد ۸۷ درصد و این گروه هدف بدون احتساب جمعیت آزاد ۹۱ درصد در برابر بیماری کرونا واکسینه شدند و ۴۷ درصد جمعیت هدف بالای ۱۸ و ۴۳ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال استان دو دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه تا روز گذشته یک میلیون و ۵۹ هزار و ۸۹۳ دُز واکسن کرونا در استان زنجان تزریق شده است، گفت: حدود ۵۰ درصد مردم استان زنجان دو دُز واکسن کرونا و بیش از ۸۳ درصد از مردم استان نوبت اول این واکسن را دریافت کرده‌اند.

قزلباش با اشاره به احتمال زیاد شیوع موج ششم کرونا در استان زنجان، اظهار کرد: با رعایت ۵۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم از شیوع پیک ششم پیشگیری کنیم ولی در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج ششم موج سهمگینی نداشته باشیم اما با توجه به پیچیده بودن ویروس کرونا علی‌رغم اینکه واکسن کرونا می‌تواند ابتلا، بستری و مرگ را کاهش دهد ولی نمی‌تواند به صفر برسد.

وی با بیان اینکه برای اینکه دقیقاً بگوییم مرگ فردی به دلیل تزریق واکسن بوده نیازمند یک کار علمی جدی است، افزود: قسمت عمده مرگ‌ها به علت واکسن نیست یا فرد بیماری خاصی داشته یا حین تزریق واکسن کرونا به بیماری کرونا مبتلا بوده اما این همزمانی لزوما به معنای مرگ به علت تزریق واکسن نیست، بلکه باید در کمیته علمی استان زنجان و کشور بررسی شود.

این مسئول با بیان اینکه برداشتن محدودیت‌های کرونا بدون مطالعه و عجله بسیار کار خطرناکی بوده، بنابراین این کار باید به صورت علمی انجام شود، خاطرنشان کرد: واکسن‌ها با ساختارها و برند مختلفی تولید می‌شود ولی آن چیزی که برای سیستم بهداشت و درمان حائز اهمیت بوده، شاخص علمی این است که همه واکسن‌ها در ابتلا به بیماری کرونا، جلوگیری از بستری شدن و مرگ در بیماران بسیار موثر عمل می‌کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید