معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: بهرغم اقدامات گسترده شهرداری تبریز، در زمینه تملک و اجرای مسیرگشائیهای پیشنهادی طرح تفصیلی مصوب شهر تبریز، همچنان حدود ۱۱۰ معبر پیشنهادی در طرح اجرایی نشده است که نیازمند حمایت دولت در محدوده بافتهای فرسوده هستیم.
محمد عزتی اظهار کرد: از میان همه مسیرگشائیهای پیشنهادی طرح تفصیلی مصوب شهر تبریز، در حدود ۱۱۰ مسیر، همچنان اجرا نشده که این مسیرها در مجموع طولی در حدود ۲۰۰ کیلومتر را در برگرفته و با احتساب عرض پیشنهادی هر معبر، مساحتی در حدود ۶۹۰ هکتار در سطح مناطق ۱۰ گانه، نیازمند تملک و اجرا است.
وی افزود: در سالهای اخیر شهرداری تبریز با اختصاص بودجههای قابل ملاحظهای نسبت به تملک و مسیرگشائی در سطح شهر و هر منطقه اقدام کرده است که این معابر بر اساس اولویت انتخاب شده و با تحقق بودجه مربوطه، پس از تملک و اجرا، به افتتاح میرسد، اما با گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تفصیلی شهرداری تبریز برای تحقق و پیادهسازی معابر پیشنهادی آن، نیاز به حمایتهای دولت، در محدوده بافتهای فرسوده و ناکارآمد وجود دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز بیان کرد: اهمیت و تاثیر بازگشایی یک معبر در یک بافت فشرده و نفوذناپذیر بر کسی پوشیده نیست و به منظور تزریق سرزندگی در بافتهایی که نیازمند محرکهای توسعه هستند، اصلاح نفوذپذیری و دسترسی از اولین گامها تلقی میشود.
وی افزود: این معبرگشایی استقرار فعالیتهای جدید و بهبود عملکرد را به همراه خود وارد بافت کرده و برای مشاهده تاثیرات مثبت یک مسیرگشایی کافی است تا نیمنگاهی به وضعیت قبلی و فعلی پروژههای به اتمام رسیده در سالهای اخیر بیندازیم.
عزتی خاطرنشان کرد: در مجموع تعداد ۲۷ معبر از ۱۱۰ معبر باقیمانده، در محدوده بافتهای فرسوده و ناکارآمد قرار دارند که در حال حاضر به عنوان اولویت در این زمینه تلقی میشوند و با تکیه بر آییننامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار و نیز به علت محدودیت بودجهای، شهرداری تبریز نیازمند حمایت مالی دولت در این زمینه است.
به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی یادآور شد: واضح است که با اجرایی شدن این معابر شاهد افزایش مشارکت اجتماعی، جلب حمایتهای مردمی و باززندهسازی خودجوش در محلات نیازمند ساماندهی خواهیم بود.
منبع: ايسنا