کرونا؛ بیکاری و معضل افزایش شکار حیات وحش

کرونا؛ بیکاری و معضل افزایش شکار حیات وحش

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی آمار کشفیات و تخلفات شکار و صید در استان خبر داد و بیان کرد: گسترش بیماری کرونا و بیکاری بخشی از جامعه کارگری، موجب افزایش شکار توسط آن‌ها و شکارچیان غیرمجاز شده است.

حسن اکبری، امروز ۱۶ فروردین به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: ۵ هزار و ۶۵۰ راس حیات وحش در سرشماری پستانداران شاخص در سال ۹۹ شمارش شدند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در سرشماری پستانداران شاخص در سال ۹۹، ۱۴ منطقه مورد سرشماری قرار گرفت که در نهایت پس از تجمیع داده‌ها تعداد ۵ هزار و ۶۵۰ راس حیات وحش شامل: کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر سرشماری شدند.

اکبری ادامه داد: بر اساس این سرشماری ۲ هزار و ۱۹ راس کل و بز، ۳ هزار و ۴۰۳ راس قوچ و میش، ۲۳۱ راس آهو و ۱۶۴ راس جبیر شمارش شد.

وی گفت: مقایسه آمار بدست آمده با نتایج سال قبل نشان می‌دهد که جمعیت کل و بز شمارش شده با افزایش ۵۹ راسی نسبت به سال قبل رشد اندکی داشته و در عوض جمعیت قوچ و میش با کاهش ۱۹۲ راسی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا با توجه به قرمز بودن کلیه مناطق سرشماری در برخی از مناطق از تاریخ تعیین شده به تعویق افتاد و این امر موجب شد که از فصل جفت گیری حیات وحش فاصله بگیریم و مشاهدات محیط بانان دچار مشکل شود.

وی، شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در حیات وحش مناطق شمالی استان خصوصا منطقه حفاظت شده کمر سرخ را از جمله دلایل کلی کاهش جمعیت قوچ و میش در خراسان جنوبی عنوان کرد و یادآور شد: به دلیل این بیماری تعداد زیادی از جمعیت قوچ و میش منطقه از بین رفت.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید