پژوهش در حوزه موسیقی، مغفول مانده است

پژوهش در حوزه موسیقی، مغفول مانده است

ایسنا/خوزستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوزستان ظرفیت موسیقایی زیادی دارد اما کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه موسیقی مغفول مانده است.

محمد جوروند در آیین تجلیل از پیشکسوتان موسیقی خوزستان که امروز (۱۴ تیرماه) در سینما ساحل اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شاید قدیمی‌ترین هنر نزد بشر موسیقی باشد؛ هر نوع تقارن در بشر به نوعی موسیقی است. در تمام ادیان، نظم موسیقی وجود دارد و خداوند خواسته با زبان آهنگ با مردم صحبت کند که این موضوع نشان دهنده شکوه موسیقی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان ظرفیت موسیقایی زیادی دارد اما کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه موسیقی مغفول مانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: شاید برخی اعتقاد دارند، موسیقی “علوانیه” که به عنوان طور خوانده می‌شود مربوط به کشور عراق است در حالی که این موسیقی از خوزستان و از شخصی به نام علوان به کشورهای دیگر رفته است.

جوروند با اشاره به ثبت حدود ۲۴ مقام در شوشتر بیان کرد: ثبت این تعداد مقام در یک شهرستان افتخار بزرگی است. چه بسا مقام‌های دیگری نهفته مانده‌اند و کشف نشده‌اند که باید در این خصوص پژوهش شود.

وی عنوان کرد: پرورش شاگرد و نوازش کار خوبی است اما پژوهش در حوزه موسیقی کار بسیار خوب و ماندگاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه خوزستان در حوزه فرهنگ و هنر مدعی است، گفت: تاکنون چقدر از حوزه موسیقی خوزستان بهره بردیم و آن را معرفی کرده‌ایم؟
برخی موسیقی‌ها تاکنون کشف یا ثبت نشده‌اند و به صورت چهره به چهره آموزش داده شده است.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید