نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود
رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است .
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایشهای غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: بنا بر احادیث ماههای رجب و شعبان از بهترین ماههای سال و دارای فرصتهای ویژهی معنوی و معرفتی، و در عین حال مقدمه ای برای حرکت اهل معنا و سلوک به سوی ماه رمضان و قلهی آن یعنی شب قدر است، بنا براین فرصتهای باقیمانده از ماه شعبان و هدیه خداوند در این ماه یعنی مناجات شعبانیه باید توسط اهالی علم و تربیت غنیمت شمرده شود.
وی ادامه داد: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است، هرچند ادعا نمیکنیم که سند بی عیب و نقص است اما انتظار داریم تا برای رفع نواقص مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای اجرایی شدن توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرارگیرد.
رییس حوزههای علمیه سراسر کشور بیان کرد: بیش از 10نظریه در باب علوم انسانی اسلامی وجود دارد که یکی از این نظریه های کلان و مهم نظریه آیت الله جوادی آملی دراینباره است که نوعی تحلیل کلانتر از دین را دارا است، همچنین نظریات دیگری نیز وجود دارند که علم دینی را علمی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی میداند، بعلاوهی تئوری هایی که علم دینی را به یک روش محدود نمیکنند، تئوری هایی که گزاره های حاصل از علوم تجربی را به حوزه معارف دینی عرضه میکنند، اینها نظریات اصلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: این تئوری و نظریات مذکور همگی بهرهای از حقیقت دارند و اگر یکی را بپذیریم از دیگری بینیاز نخواهیم بود، همه این تئوریها قابل دفاع منطقی و مکمل یکدیگر هستند، تنیجه عملی این مدعا این است که مطالعاتی که مبتنی براین نظریات اصلی در این باب انجام شده همگی بهرهای از حقیقت دارند، مجموعه کارهایی که در سالهای اخیر در باب علم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه انجام شده مبتنی بر یکی از این نظریات بوده و علی رغم کاستی ها قابل دفاع است.
برخورد های تفریطی و افراطی در حوزه دانش
اعرافی عنوان کرد: در باب علم با برخورد های افراطی و تفریطی مواجه هستیم که هیچکدام مبتنی بر منطق علمی نیست، ما باید علم تجربی را قدر دانسته و از آن بهره ببریم اما در عین حال متوجه کاستی های آن در حوزه مبادی و مبانی باشیم، اگر علم بخواهد با یک تحقیق ما را به یک گزارهی تجویزی برساند، محل احتیاط است، چرا که علم با آن ابزارهای محدود خود توان احاطه بر همه مسائل انسان و جهان را ندارد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از احکام ما مبتنی بر مصالح و مفاسد است اما این مصالح و مفاسدخالص و مطلق نیستند و در بسیار از موارد ترجیح فاسد بر فاسد تر است که این ترجیح و عدم ترجیح را شارع مقدس یعنی خدادوند مشخص میکند، چرا که تعیین ازوم این ترجیح نیازمند احاطه بر همه مسائل انسان و جهان است که علم تجربی از آن بی بهره است.