منابع آبی کردستان؛ زیستگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر

منابع آبی کردستان؛ زیستگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان گفت: استان کردستان با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان، مأمنی مناسب برای پذیرایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در ماه‌های سرد سال است.

شهاب محمدی اظهار کرد: هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند؛ در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه‌های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آن‌ها تبدیل شود.
محمدی ادامه داد: مهاجرت‌ها در بیشتر اوقات از راه‌ها و مسیرهای معینی صورت می‌گیرد و بیشتر طول سواحل و مسیر بادهای مخصوص مسیر مهاجرت پرندگان را تعیین می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط آب و هوایی مناسب ایران و به طبع آن استان کردستان، موجب گشته که این سرزمین در مسیر مهاجرت‌های مختلف قرار گیرد؛ ایران در دو ناحیه پروازی پرندگان مهاجر واقع شده است که شامل مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی و آسیای مرکزی که البته بیشترین گونه‌های مهاجری که از ایران عبور می‌کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.
محمدی تصریح کرد: تالاب بین‌المللی زریوار و سدهای کردستان از جمله وحدت و آزاد سنندج، شهیدکاظمی سقز، گلباغ بیجار، گاوشان کامیاران و سنگ سیاه قروه، قوچم دهگلان و سیازاغ دیواندره مهم‌ترین منابع آبی کردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند فلامینگو، لک لک‌ها، باکلان‌ها، کاکایی‌ها، ماهی خورک‌ها، سسک‌ها، چرخ ریسک‌ها، عقاب ماهی گیر، حواصیل خاکستری و سفید، درنای معمولی، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.
وی عنوان کرد: در سرشماری دی ماه سال گذشته پرنده گان مهاجر آبزی و کنار آبزی در 15 منبع آبی استان کردستان بیش از 14 هزار 200 قطعه پرنده از میان 19 خانواده پرندگان از جمله کشیم‌ها، باکلان‌ها، پرستوی دریایی، حواصیل‌ها، لک لک‌ها، مرغابی‌ها و قوش‌ها با 61 گونه شمارش شده است.
رضائی اضافه کرد: بیشترین جمعیت پرنده مریوان با حدود 7 هزار و 500 قطعه شمارش شده و بیشترین تنوع با 41 گونه در تالاب بین المللی زریوار بوده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان تأکید کرد: پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیمار و رعایت قانون از هرگونه شکار و صید غیر مجاز خودداری کنند.
منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید