مراسم پاسداشت آب، ۱۳ اردیبهشت در روستای هیزج برگزار می شود

 بخشدار شرا گفت: مراسم پاسداشت آب، ۱۳ اردیبهشت در روستای هیزج برگزار و در این مراسم روستاییان با پخت شیربرنج از گردشگران پذیرایی خواهند کرد.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه همدان مولایی ظهر دوشنبه در کارگروه گردشگری و خدمات سفر شهرستان همدان اظهار داشت: روستای هیزج در بخش قهاوند مراسمی با عنوان سرزه دارند که به معنای سرریز شدن اب در چشمه خدادادی این روستا است.
 
وی افزود: ایین باستانی پاسداشت اب در اول تیرماه هرسال در استان های مرکزی، کرمان، یزد و مازندران انجام می شود ولی این مراسم در روستای هیزج در اخرین جمعه اردیبهشت ماه برگزار و روستائیان در این روز به شکرگذاری این نعمت می پردازند.
 
بخشدار شرا تاکید کرد: چشمه ای در روستای هیزج وجود دارد که به صورت خودجوش وجود دارد و نزدیک به یک کیلومتر با استفاده از ابزارهای اولیه به سمت روستا راهکشی شده است.
 
وی ادامه داد: در سال های گذشته روی این موضوع کار شده و در سال گذشته به صورت ازمایشی و به صورت نمادین در روز ۱۴ اردیبهشت انجام شد که حدود ۳ هزار نفر در این مراسم حضور پیدا کرده و برنامه های شاد و متنوعی توسط میراث فرهنگی انجام شد.
 
مولایی با بیان اینکه ۴ روستا در بخش شرا قابلیت جذب گردشگر را دارد، تصریح کرد: روستای هیزج با تقدیم ۱۶ شهید به انقلاب و فضایی بکر و زیبا قابلیت های زیادی برای جذب گردشگر دارد.
 
وی تاکید کرد: تعداد دو باب منزل مسکونی در روستای بوبوک اباد نیز مربوط به دوره قاجار شناسایی شده که درصدد مرمت و بهسازی آنها نیز هستیم.
 
بخشدار شرا تصریح کرد: مراسم پاسداشت اب به دلیل نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان زودتر برگزار ولی در سال های اینده در همان جمعه اخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید