محصولات معدنی با حداقل فرآوری و ارزش افزوده صادر می‌شود

محصولات معدنی با حداقل فرآوری و ارزش افزوده صادر می‌شود

ایسنا/ایلام رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: محصولات معدنی با حداقل فرآوری و ارزش افزوده صادر می‌شود و هنوز به جایگاه واقعی کشور در این زمینه نرسیده‌ایم.

«تقی نبئی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار کرد: امروز دغدغه همه‌ی مسئولان نظام رهایی کشور از اقتصاد نفتی است و تلاش دست اندرکاران حوزه معدن وارد کردن ظرفیت بزرگ معدن به چرخه اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش نظام مهندسی معدن معرفی ظرفیت‌های این حوزه به سرمایه‌گذاران است، تاکید کرد: امروز نیاز است تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی به کار گیریم و لازمه تحقق این مهم نیز جذب سرمایه‌گذاران است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: 15 ماده معدنی موجود در استان هر کدام ظرفیت‌های بزرگی برای اشتغال دارند اما متاسفانه محصولات با حداقل فراوری و حداقل ارزش افزوده صادر می‌شوند و استان ایلام هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی از تدوین طرح بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان ایلام در بخش معدن خبر داد و گفت: این طرح به بهترین شکل می‌تواند ظرفیت‌های معدنی استان را فراروی فعالان و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

«رضا محمدرحیمی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام هم در این نشست گفت: ۵۳ معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معتبر در سطح استان وجود دارد که در این واحدها ۶٠۶ نفر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه امسال در بخش معدن سه پروانه جدید با اشتغال زایی ۲۰ نفر صادر شده و پیگیری برای فعال سازی معادن راکد نیز صورت گرفته است، گفت:  ۱۷ مجوز برداشت تمدید و گواهی کشف چهار فقره نیز صادر شده است.

رئیس سازمان صمت ایلام گفت: بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مالون، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک از جمله مواد معدنی موجود در استان هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «الله نور کریمی‌تبار» نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام یز با برشمردن دلایل عقب ماندگی استان ایلام از توسعه از جمله بی‌توجهی رژیم گذشته، جنگ تحمیلی و اعلام زودهنگام بازسازی، ابراز امیدواری کرد با تحرک بیشتر در حوزه معدن استان و ارتباط هدفمند در این زمینه با عراق و کشورهای منطقه ، این ظرفیت خدادادی در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید