لزوم عبور از سیاست‌پول‌پاشی کور پس از سه دهه برای رسیدن به تولید

لزوم عبور از سیاست‌پول‌پاشی کور پس از سه دهه برای رسیدن به تولید

 نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز به عبور از سیاست شکست‌خورده پول‌پاشی کور برای رشد تولید و اشتغال همچون سه دهه گذشته مشاهده می‌شود.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بدیهی است که ایران هم اکنون در شرایط خاصی قرار دارد و مشکلات ساختاری انباشته شده در اقتصاد ملی، تحریم‌های یک‌جانبه و موضوع کرونا عوامل شکل‌دهنده این شرایط خاص است.

وی افزود: بایستی واحدهای تعطیل فعال‌ شده و به واحدهایی که با بخشی از ظرفیت تولید مشغول به کار هستند، کمک شود. نیاز به عبور از سیاست شکست‌خورده پول‌پاشی کور برای رشد تولید و اشتغال همچون سه دهه گذشته و اعمال سیاست هدایت اعتبار مشاهده می‌شود.

این مسئول با تاکید بر راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی جدید، ادامه داد: باید تمرکز واقعی و عملی بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای صورت گیرد، علاوه‌بر آن واحدهای فعال موجود باید به جای سرمایه‌گذاری‌های ایجادی و راه‌اندازی واحدهای جدید، توسعه پیدا کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت در رابطه با بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: مشکلات بخش کشاورزی از جمله نبود الگوی کشت، برنامه‌های ناقص آبخیزداری، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، ناتوانی در بازاریابی محصولات کشاورزی و نوسانات شدید در قیمت‌ها است که باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام شود.

طاهری یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای صنایع دستی، ایجاد و حمایت از اشتغال خوشه‌ای صنایع‌دستی و فرش دستباف با شرکت‌های پشتیبان قوی و بازاریابی محصولات تولیدی از جمله اقدامات مهم در راستای رسیدن به هدف مذکور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تمرکز سیاست هدایت اعتبار و ارایه مشوق‌های دولت به کسب و کارهایی که دارای سه ویژگی ضریب فزاینده تولیدی بالاتر، ضریب اشتغال بالاتر و وابستگی کمتر به واردات واسطه‌ای و ارز هستند از اقدامات مهم دیگر برای تحقق تولید است. در شرایط کنونی وارد نکردن کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، ضروری است.

وی با بیان اینکه  بایستی دسترسی به لیست واردات برای دانشگاهیان، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به سهولت انجام گیرد، گفت: به این ترتیب بخشی از نیازهای کشور مشخص شده تا در صورت ارائه طرح‌های مناسب و واقعی امکان ساخت داخل فراهم شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: گرفتار نشدن در چرخه تکراری رهاسازی اقتصاد کشور توسط دولت‌ها در سال پایانی عمر خود و منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید