قاهره: اتیوپی “مظلوم‌ نمایی” می‌کند/ برای تعامل با هر طرح مثبتی درباره سدالنهضه آماده‌ایم

قاهره: اتیوپی "مظلوم‌ نمایی" می‌کند/ برای تعامل با هر طرح مثبتی درباره سدالنهضه آماده‌ایم

وزیر خارجه مصر اعلام کرد، اتیوپی در پرونده سد النهضه ادعای مظلومیت می‌کند. قاهره و خارطوم برای حل این بحران خواستار مذاکرات مستحکم با میانجیگری و زمانبندی مشخص هستند.

به گزارش ایسنا، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اظهاراتی به شبکه ماهواره‌ای مصری “اون” گفت، کشورش برای تعامل با هر ابتکارعمل مثبتی در بحران سد آماده است و این موضوع را در شورای امنیت و با شرکای آفریقایی و بین المللی خود پیگیری خواهد کرد.

وی در خصوص تصمیمی که تونس به عنوان نماینده عربی در شورای امنیت مطرح کرد و هنوز تصویب نشده، گفت، مصر دنبال تصمیم تونس است که از میانجی‌های چهارجانبه (اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، واشنگتن و سازمان ملل)خواسته چارچوب زمانی شش ماهه برای مذاکرات درباره سد النهضه تعیین کنند. با این تصمیم حضور ناظران قوت می‌گیرد و اجازه می‌دهد آنها راه حل‌ها و پیشنهاداتی را برای حل این موضوع بدهند یا اینکه اتفاقات را رصد کنند.

وزیر خارجه مصر به سخنرانی اتیوپی در جلسه شورای امنیت درباره سد النهضه پرداخت و گفت، استدلال آدیس آبابا ضعیف است و همان ادعای مظلومیت را تکرار می‌کند.

وی افزود، سودان و مصر خواستار مذاکرات با میانجیگری چهارجانبه هستند تا آنها بتوانند راه حل‌هایی را برای تسهیل در روند مذاکرات ارائه دهند. مسلما مذاکرات نباید نامحدود باشد و لازم است سقف زمانی داشته باشد.

خارطوم ماه فوریه ابتکارعملی را مطرح کرد که مورد حمایت مصر قرار گرفت مبنی بر اینکه دایره میانجیگری گسترش یابد و در کنار اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، واشنگتن و سازمان ملل هم حضور داشته و فراتر از ناظر به عنوان میانجی وارد شوند اما اتیوپی این طرح را رد کرد و به این سخن اکتفا کرد که راه حل فقط آفریقایی است.

شکری تاکید کرد، مصر در دفاع از حقوق ملت کوتاهی نخواهد کرد. مصر دنبال دستیابی به راه حلی است و اتیوپی و جامعه جهانی را هم به این کار ترغیب می کند تا تلاش ها برای دستیابی به یک توافق برای حل بحران سد النهضه قوت بگیرد.

هنوز اتیوپی به این اظهارات وزیر خارجه مصر پاسخ نداده است اما وزیر خارجه اتیوپی روز چهارشنبه گفت، ارجاع پرونده سد النهضه توسط مصر و سودان به شورای امنیت، به این پرونده ماهیت بین المللی و امنیتی می بخشد که آن هم دلیلی ندارد.

آنچه آدیس آبابا همیشه تکذیب می‌کند این است که آبگیری که در ماه میلادی جاری شروع کرده ضرری برای قاهره و خارطوم ندارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید