شروع آموزش حضوری، عادی انگاری و اشتباهی محض است

شروع آموزش حضوری، عادی انگاری و اشتباهی محض است

 معاون آموزشی دانشگاه فردوسی گفت: هیجان و شوق بازگشت به آموزش حضوری برای همگان قابل درک است اما در این زمینه بایستی کمی صبور بوده و آزمایش و خطا نکنیم.

دکتر رضا پیش‌قدم در خصوص آموزش حضوری دانشگاه‌های ایران از ۱۵ آبان ماه، اظهار کرد: برگشت آموزش به زمان قبل از کرونا درحال حاضر شدنی و منطقی نیست. خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد قبل از شیوع کرونا ۶ هزار نفر ظرفیت داشت. در حالی که امروز این ظرفیت به ۲ هزار نفر کاهش یافته است. همچنین باید به این پرسش پاسخ داد که آیا تمام دانشجویان واکسینه خواهند شد و دانشجویان واکسینه نشده اجازه ورود خواهند داشت یا خیر؟

وی افزود: در پی ۲ سال گذشته، دو نیم سال تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخشیده شد. در نتیجه این عمل، انباشت دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را افزایش داد. بالطبع این دانشجویان انباشته شده نیز به حجم دانشجویان خوابگاهی افزوده خواهند شد. مهم‌ترین موضوع در آموزش حضوری خوابگاه است. انجام آموزش به صورت ترکیبی از آموزش حضوری دانشجویان خوابگاهی و آموزش مجازی به دانشجویان غیر خوابگاهی، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد. آموزش مجازی با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت برای دانشجویان همراه است که به آن‌ها ظلم می‌شود. ارائه آموزش با دو سیستم آموزشی منصفانه نیست.

اگر به دانشجویان صدمه‌ای وارد شود، دانشگاه از هم خواهد پاشید

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل است. وضعیت واکسیناسیون، ورود و اسکان این دانشجویان بین‌الملل مشخص نیست. دانشجویان رشته‌های کارشناسی ۶۰ نفر بوده و نیازمند چندین کلاس ۱۰۰ نفره هستیم تا بتوانیم فاصله گذاری مناسب میان این دانشجویان را فراهم کنیم. در صورت نصف کردن حجم کلاس‌ها با مشکل فراهم کردن اساتید روبرو هستیم. در صورتی که با پرکردن حداکثر ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه شاهد وارد شدن صدماتی به دانشجویان شویم، دانشگاه از هم خواهد پاشید.

حضوری شدن آموزش دانشگاهی را در حال حاضر به صلاح نمی‌دانم

پیش‌قدم تشریح کرد: در ۲ سال گذشته در زمینه آموزش حضوری سرمایه‌گذاری‌های زیادی کردیم. بنا بود با پایان کرونا این سرمایه عظیم را نادید نگرفته و از آن بهره کافی ببریم. نباید ذوق زده شده و ناگهانی به سیستم آموزش حضوری بازگردیم. بازگشت به آموزش حضوری نیازمند برنامه‌ریزی است. از کنار این سرمایه ایجاد شده نباید راحت عبور کنیم. با توجه به تخصصی که در چند سال گذشته کسب کردم حضوری شدن آموزش در حال حاضر را به صلاح نمی‌دانم. این کار جز شکستی بد با تجربه‌ای تلخ نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بایستی در این خصوص به عرصه جهانی نیز نگاهی داشته باشیم. آیا کشورهای دیگر که ۸۰ درصد جمعیت خود را با ۲ دُز کامل واکسیناسیون را انجام دادند، آموزش خود را حضوری کردند. خیر، زیرا یک عدم اطمینان و قطعیت در این زمینه همچنان وجود دارد. ارزش آموزش بیشتر از جان انسان‌ها نیست. شروع آموزش همگانی حضوری، یک عادی انگاری و اشتباهی محض است. در این زمینه بایستی کمی صبور بوده و آزمایش و خطا نکنیم. برای شروع آموزش حضوری نیازمند تزریق ۲ دُز واکسن برای حداقل ۸۰ درصد جامعه هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در دانشگاه فردوسی در حال تلاش برای حضوری کردن دروس عملی در دوره‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در مدت محدود یک ماه هستیم. دانشجویان دارای پروژه نیز در خوابگاه‌ها ساکن بوده و خدمات دانشگاهی را دریافت می‌کنند. توصیه می‌کنم محدودیت‌های اعمال شده در دانشگاه‌ها با توجه به فضای هر دانشگاه تعیین شود. فضای دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و نمی‌توان یک نسخه ثابت را برای همه اعمال کرد. تصمیمات بایستی اقتضایی و سنجیده باشد.

پیش‌قدم گفت: در دانشگاه فردوسی مشهد اولویت اصلی حفظ جان دانشجویان و سپس ارائه آموزش و پژوهش با کیفیت و با توجه به محدودیت‌های موجود خواهد بود. در دانشگاه فردوسی تا به امروز تصمیم ناپخته‌ای نداشتیم و به تمام نکات گفته شده عمل کردیم. به نظر من آموزش حضوری با کیفیت عالی در حال حاضر محقق نمی‌شود. در صورتی که به اجبار آموزش را حضوری کنیم، تبعات بیشتری خواهد داشت. بایستی در این ترم تحصیلی کمی صبور باشیم و در ترم بهمن با توجه به شرایطی که رخ می‌دهد تصمیمات خود را اتخاذ کنیم. بازگشایی حضوری و نیمه حضوری دانشجویان بایستی به تدریج و با توجه به ایمنی جمعی جامعه ایجاد شود.

ابلاغیه رسمی‌ مبنی بر شروع آموزش حضوری دریافت نکردیم

وی افزود: در حال حاضر از طرف وزارت خانه هیچ نامه‌ای که دانشگاه را وادار به انجام کاری کند ابلاغ نشده است. در حال حاضر نیز برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها نامه رسمی دریافت نشده و تنها سخنرانی روز گذشته وزیرعلوم مبنی بر آموزش حضوری تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهر و آموزش حضوری دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبان، از طریق رسانه‌ها منتشر شده است. درست است که شیوع کرونا اتفاق بدی بود، اما در طی آن سرمایه بزرگی در زمینه آموزش مجازی کسب کردیم. در حال حاضر ارتباطات و مراودات علمی ما در سطح جهانی افزایش یافته است. این هیجان و شوق بازگشت به آموزش حضوری برای همگان قابل درک است اما باید بسیار با ملاحظه به آن وارد شویم تا سرمایه‌های موجود از بین نرود.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مصاحبه امروز معاون آموزشی وزیر علوم و مخیر کردن آموزش حضوری به دانشگاه‌ها، ادامه داد: همان طور که گفتم نمی‌توان تمام دانشگاه‌ها را با یک چشم دید و با توجه به شرایطی که هر دانشگاه دارد، امکان آموزش حضوری دانشجویان نیز متفاوت است. به این ترتیب با توجه به شرایط موجود نمی‌شود آموزش حضوری تمامی دانشجویان دانشگاه را آغاز کرد. زیرا تمامی دانشجویان ۲ دُز واکسن خود را دریافت نکردند. دانشگاه در حال حاضر باز بوده و کلاس‌های عملی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

ارتقای سطح علمی مهم‌ترین شاخص سند راهبردی است

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص درخواست وزیر علوم مبنی بر ارتقای سرانه علمی و فناوری کشور در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: موضوع مورد اشاره وزیر علوم از گذشته مد نظر دانشگاه‌های بزرگ بود. در زمینه سند راهبردی دانشگاه، کارنامه علمی دانشگاه و کارنامه هر یک از اعضای هیات علمی، ارتقای سرانه علمی را در نظر داشتیم. کارنامه علمی هر استاد دانشگاه فردوسی در تراز علمی همان دانشگاه است. ارتقای سطح علمی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که در سند راهبردی نیز ارزیابی می‌شود.

وی در خصوص نحوه نظارت بر ارتقای سطح علمی اساتید و دانشگاه‌ها، افزود: نظارت بر ارتقای سطح علمی با توجه به پارامترهای مختلف مانند آموزش و پژوهش صورت می‌گیرد. اساتید دانشگاه برخلاف سایر کارکنان بایستی امتیازات ویژه در زمینه آموزش و پژوهش دریافت کنند تا به حقوق، ترفیع سالیانه و سایر مزایای خود دست پیدا کنند. بررسی شاخص‌های بخش آموزشی توسط معاون آموزشی و بخش پژوهشی توسط معاون پژوهشی انجام می‌شود. استانداردهای دانشگاه‌های برتر و معیارهای آن‌ها با دانشگاه‌های سطح پایین‌‍تر متفاوت است. اساتید دانشگاه‌های برتر مانند دانشگاه فردوسی، بایستی امتیازات بیشتری دریافت کنند تا ترفیع بگیرند. اگر فردی در۳ سال متوالی نتواند معیارها و امتیازات لازم را کسب کند، دچار رکود علمی می‌شود. لذا رشد سطح علمی اساتید به صورت بسیار جدی و کمی پایش می‌شود.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید