بیش از ۷ درصد ایلامی‌ها دیابت دارند

بیش از ۷ درصد ایلامی‌ها دیابت دارند

ایسنا/ایلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۷.۵ درصد جمعیت استان ایلام به دیابت مبتلا هستند.

«جمیل صادقی‌فر» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیام هفته‌ی ملی دیابت این است که مردم درباره بیماری دیابت اطلاعات و آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه ۷.۵  درصد جمعیت استان ایلام به دیابت مبتلا هستند، تصریح کرد: حداقل ۲۵ درصد بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: در سالیان اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده و بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ ساله در جهان مبتلا به دیابت هستند و بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع ۱ است.

صادقی‌فر گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد این بیماران بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر شود چون سالانه بیش از چهار و نیم میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه بیماری دیابت ۲ نوع است و  نوع اول معمولا قبل از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است ، تصریح کرد: دیابت نوع ۲ در بزرگسالی رخ می‌دهد و عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای ۳۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.

صادقی‌فر گفت: مهمترین علائم این بیماری تکرر ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست‌ها و پاها و تأخیر در التیام زخم‌ها است.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید