انتقال بخشی از آب رود قره‌سو به کانال شمالی شهر بندر ترکمن

انتقال بخشی از آب رود قره‌سو به کانال شمالی شهر بندر ترکمن

ایسنا/گلستان سرجمع اخبار سیل در استان گلستان را اینجا بخوانید.

ایجاد خاکریز برای کاهش ورود آب به شهر آق‌قلا

فرماندار شهرستان آق قلا گفت: به دنبال این هستیم که از بالای مسکن مهر آق قلا تا کمربندی خاکریز ایجاد کنیم تا ورود آب به شهر کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، امانگلدی ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ 17 روز از آبگرفتگی در شهر آق قلا می‌گذرد و وضعیت در محله‌های حکیم آباد، ایثار، کل آباد، عیدگاه همچنان بحرانی است.

وی افزود: ما در هشت روز قبل و سه روز قبل در دو مرحله روند کاهشی خوبی داشتیم ولی رواناب‌های ناشی از ذوب برف در بالادست مجددا از دو روز قبل باعث افزایش ارتفاع آب شده است.

ضمیر بیان کرد: رواناب ورودی به گرگانرود 160 متر مکعب بر ثانیه است در حالی که ظرفیت این رود 120 متر مکعب بر ثانیه است و حجم آب اضافی وارد بخشی از شهر شده و محله کل آباد در واقع به قسمتی از رودخانه گرگانرود تبدیل شده است.

فرماندار شهرستان آق قلا تصریح کرد: از صبح امروز با استفاده از چندین دستگاه بیل مکانیکی عملیات ایجاد خاکریز از بالای مسکن مهر آق قلا تا کمربندی را آغاز خواهیم کرد تا آب را از پشت کمربندی به سمت ریل راه آهن هدایت کنیم.

 

انجام 27 هزار و 711 ویزیت بیماران در مناطق سیل‌زده گلستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اختصاص 9 میلیارد و 600 میلیون ریال دارو به کمپ‌های اسکان سیل زدگان در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا فاضل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سیل گلشتان همکاران عرصه سلامت در 467 ماموریت تعداد 337 حادثه دیده را به بیمارستان اعزام و 23 بیمار را با اورژانس هوایی دانشگاه به مراکز درمانی منتقل کردند.

وی با اشاره به فعالیت 12 تیم داروساز در دو شیفت صبح و عصر، افزود: تعداد اقلام دارویی تامین شده از مرز 2540 قلم دارو گذشت.

فاضل، تعداد مراجعین به اورژانس و درمانگاه‌های مناطق سیل زده در حوزه بیمارستانی را 5120 نفر اعلام و اظهار کرد: از این تعداد 398 مورد بستری و 4722 نفر از خدمات سرپایی برخوردار شدند. 361 مادرباردار ویزیت و 104 زایمان نیز در این مدت انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: نیروهای متخصص در بخش های اطفال، زنان، داخلی، جراحی، ارتوپدی، اعصاب وروان، چشم، قلب، عفونی، پوست، ارولوژی و مامایی در تمامی مراکز سیل زده اعم از گمیشان، آق قلا، بندرترکمن، شهید صیاد شیرازی، پنجم آذر، دو مرکز صحرایی سپاه و ارتش آق قلا  مستقر و آماده ارائه خدمات به مردم سیل زده هستند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد کمپ‌های اسکان از سوی دانشگاه در روز اول فروردین شش کمپ بود که این رقم در روز 13 فروردین به 41 کمپ رسید.

فاضل بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در هفت شهر استان با استقرار 44 محل اسکان و جمعیت 6963 نفر، 12 محل استقرار تیم سلامت ثابت، 22 تیم سلامت ثابت و 12 تیم سلامت سیار وظیفه خدمت رسانی به سیل زدگان را به عهده دارد.

وی تعداد روستاهای حادثه دیده سیل اخیر در استان را 63 روستا اعلام و اظهار کرد: تعداد 27 هزار و 711 مورد ویزیت توسط پزشکان، 536 مورد ارجاع به سطح دو، 2556 مورد ویزیت توسط ماماها، 27 هزار و 284 نسخه دارویی و 3708 خدمت پرستاری تاکنون ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ارائه خدمات سلامت روان و آموزش سلامت در کمپ‌ها اشاره و اظهار کرد: به 357 نفر دچار افسردگی، 289 نفر اضطراب، 253 نفر ارجاع به روان پزشک و به 1000 نفر خدمات روان شناختی ارائه شده است.

 

ورود 22 کانکس آموزشی به گلستان

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: با دستور وزیر آموزش و پرورش مقرر شد 50 کانکس از مناطق مختلف به گلستان ارسال شود که تاکنون 22 کانکس وارد استان شده است.

به گزارش ایسنا، احسان گوهری راد در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ در سیلاب و طوفان اخیر تقریبا تمامی شهرستان‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند و در سطح استان حدود 308 مدرسه دچار خسارت جزعی و کلی شدند.

وی افزود: برخی از این مدارس مقاوم سازی آنها از قبل دچار ایراد بود و الان مشکل آنها به گونه ای شده که حتما باید از چرخه آموزش خارج شوند و به جای آنها مدارس جدید ایجاد شود.

گوهری راد خاطرنشان کرد:‌ تاکنون 22 کانکس وارد استان شده و مابقی به علت تعطیلات نوروزی و ممنوعیت حرکت تریلرها در سطح جاده هنوز به استان ارسال نشده که ظرف یکی دو روز آینده این کار انجام می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: 5 میلیارد تومان برای ترمیم وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس آسیب دیده از سیل به حساب اداره کل نوسازی مدارس استان واریز شد.

وی بیان کرد: 1600 دستگاه میز و نیمکت به استان ارسال شد و توزیع برخی از آنها صورت گرفته است.

گوهری راد با بیان اینکه به غیر از شهرستان های آق قلا و گمیشان،‌ مدارس دیگر نقاط استان از امروز بازگشایی شده است، گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس این دو شهرستان نیز اندیشیده شده بود ولی با تصمیم ستاد مدیریت بحران این شهرستان ها با توجه به وجود آب در برخی از نقاط شهر، دغدغه و تالمات روحی خانواده‌ها و وضعیت راه‌های دسترسی، مدارس این مناطق با یک هفته تاخیر بازگشایی خواهند شد.

 

توزیع ۱۸۰۰ سبد کالا میان مددجویان مناطق سیل‌زده گلستان

کمیته امداد استان با توجه به خسارات وارده بارش باران و سیل در روزهای نخست سال جدید، ۱۸۰۰ سبد کالا بین خانوارهای سیل‌زده تحت حمایت این نهاد توزیع کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از کمیته امداد، مدیرکل کمیته امداد استان گلستان گفت: ۱۸۰۰ سبد غذایی به ارزش ۲۳۵ میلیون تومان به همت بنیاد نیکوکاری ارشاد و رفاه امام جعفر صادق (ع) تهران و کمیته امداد بین مددجویان سیل‌زده شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس توزیع شد.

اسکندر اسکندری با اشاره به تأمین تمام نیازهای لوازم ضروری منزل و سبد کالای شهرستان‌های گنبدکاووس، داشلی برون و مینودشت، گفت: با وجود تأمین سبد غذایی تمام شهرستان‌های سیل‌زده همچنان تأمین و اهدای لوازم ضروری منزل شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان ادامه دارد.

وی افزود: این نهاد در روزهای آتی با توجه به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و ارسال ۱۰۰۰ سری لوازم ضروری منزل شامل یخچال، فرش، موکت، رختخواب و ظروف آشپزخانه، در نظر دارد در اسرع وقت لوازم‌خانگی مددجویان سیل‌زده شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان را تأمین کند.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان با اشاره به سه برابر شدن مستمری فروردین‌ماه مددجویان آسیب‌دیده از سیل، بیان کرد: کمیته امداد در دو مرحله برای کاهش آلام بیش از ۳۰۰۰ خانوار مددجوی سیل‌زده گلستانی، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، شامل خانوارهای یک‌نفره، ۳۰۰ هزار تومان، دونفره ۴۰۰ هزار تومان، سه‌نفره ۵۰۰ هزار تومان، چهارنفره، ۶۰۰ هزار تومان و ۵ نفر به بالا ۷۰۰ هزار تومان به‌حساب خانوارها واریز کرده است.

اسکندری افزود: تاکنون این نهاد ۱۵۰ سبد غذایی و پنج کامیون متشکل از ۴۰۰ مورد لوازم و اثاثیه ضروری منزل ازجمله یخچال، فرش، موکت و پتو به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد خسارت‌دیده اهدا کرده است.

وی یادآور شد: در سیل اخیر پنج شهرستان گنبدکاووس، آق‌قلا، گمیشان، بندر ترکمن و آزادشهر و بیش از ۵۴۴ روستا در معرض سیل ویرانگر و آب‌گرفتگی قرار گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان بیان کرد: مردم نیک‌اندیش ایران می‌توانند با شماره‌گیری کد #۹۹*۸۸۷۷* یا از طریق واریز کمک‌های خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ نزد صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و شماره‌حساب ۳۳۳۳ نزد بانک ملی در بازسازی منازل تخریب‌شده در سیل و تهیه اقلام ضروری سیل‌زدگان مشارکت کنند.

 

 

رفع توقیف 73 فروند قایق صیادی در گمیشان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان

رئیس کل دادگستری گلستان رفع توقیف 73 فروند قایق صیادی در گمیشان خبرداد و گفت: این قایق‌ها به علت صید غیرمجاز توقیف شده بودند که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در گمیشان رفع توقیف و به فرمانداری این شهر تحویل شد.

به گزارش ایسنا، هادی هاشمیان افزود: صاحبان این قایق‌ها می‌توانند با ارائه کارت شناسایی، شناورهای خود را تحویل بگیرند و به سیل‌زدگان کمک کنند.

وی از نظارت دادگستری بر روند توزیع کمک‌های مردمی هم خبر داد و گفت: هدایای مردمی در شهرستان‌های درگیر سیلاب در یک نقطه متمرکز و اجازه توزیع کمک‌ها به افراد متفرقه داده نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: پس از دپوی کمک‌های مردمی، داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان با همکاری معتمدان محلی، این کمک‌ها را توزیع می‌کنند.

هاشمیان بیان کرد: نماینده دستگاه قضایی به عنوان امین، روند توزیع کمک‌ها را رصد می‌کند تا درصورت بروز مشکل برای حل قانونی آن اقدام کند.

غرق شدن یک نفر در کانال آب گمیشان

 

معاون روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از غرق شدن یک نفر در کانال گمیشان خبر داد.

علی متکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شب گذشته مردی 60 ساله با نام “رجب محمد کوچکی” در یکی از کانال‌های آب ضلع شرقی گمیشان غرق شد و جان خود را از دست داد.

وی افزود: جنازه این فرد به پزشکی قانونی تحویل داده شد.

 

خدمات شهرداری گرگان در آق‌قلا تا عادی‌ شدن شرایط ادامه خواهد داشت

یک عضو شورای شهر گرگان با اشاره به اقدامات شهرداری گرگان در حادثه سیل، گفت: شهرداری گرگان و شورای اسلامی شهر گرگان حتی پس از پایان بحران سیل، برای رسیدن شهر آق قلا به وضعیت عادی، خدمات و کمک‌های خود به این شهر را ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، ناصر گرزین امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده آق‌قلا  اظهار کرد:  باید از همه عزیزانی که به نوعی در راستای امدادرسانی و کمک به مردم سیل‌زده تلاش کردند تشکر کرد. شهرداری گرگان و شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این راستا به عنوان مدیران تصمیم‌گیر و پرتلاش در مرکز استان از روزهای اول وقوع سیل وظیفه خود دانستیم که از همان لحظات اول در خدمت مردم سیل‌زده آق‌قلا و روستاهای تابع آن باشیم.

وی افزود: در همین راستا با جلساتی که برگزار شد مقرر شد تیم‌های تخصصی در ابعاد مختلف در شهرداری شکل گیرد که در نخستین گام کمیته ای در غالب اسکان حادثه‌دیدگان تشکیل شد و دو سالن ورزشی را آماده‌سازی کردیم. همچنین مدیریت بر خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان در محل نمایشگاه بین‌المللی دائمی استان گلستان به شهرداری گرگان سپرده شده است.

گرزین خاطرنشان کرد: در کنار موضوع خدمت‌رسانی و اقدامات امدادی، موضوع توجه به روحیه و مباحث روانی حادثه‌ دیدگان بسیار مهم بود که اجرای برنامه‌های تفریجی و جشن‌ها و برنامه‌های ویژه کودکان در دستور کار قرار گرفت.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: برگزاری مسابقات کودکان، اهداء جوایز، ایجاد غرفه خیاطی، ایجاد آرایشگاه مردانه و اقدامات مشابه توسط شهرداری گرگان و سازمان‌های تابعه اجرا شد تا حادثه دیدگان در کنار رنج حادثه که برایشان بوجود آمده دچار مشکلات روحی و حتی بهداشتی نشوند و در حد توان اقدامات لازم انجام شد.

گرز ین گفت: با تصمیم شهردار گرگان و تشخیص شورای اسلامی شهر گرگان تمامی سازمان‌های تابعه شهرداری در کنار شهرداری مرکز و مناطق در آماده‌باش کامل بوده و ارائه خدمت را به صورت 24 ساعته به حادثه‌ دیدگان در دستور کار قرار دادند و این در حالی است که هیچ یک از خدمات نوروزی شهرداری گرگان به مسافران نوروزی در شهر تعطیل نشد.

وی تصریح کرد: بنا بر تشخیص کارشناسان و برای بهبود اوضاع شهر آق‌قلا، 500 تن گراویل برای شهر آق‌قلا ارسال شد و تمامی ماشین‌آلات مورد نیاز همانند بیل‌های مکانیکی، 10 دستگاه کامیون، ماشین‌آلات سبک و سنگین، تیم‌های تخصصی آتش‌نشانی، خدمات شهری و فضای سبز در شهر آق‌قلا برای امدادرسانی بکارگیری شد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: در بخش حمل و نقل، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان 16 دستگاه اتوبوس را به صورت دائم در این پروژه امدادرسانی بکارگیری کرده و نسبت به جابجایی حادثه‌دیدگان به نقاط امن و اسکان موقت اقدام می‌کرد.

گرزین یادآور شد: در روزهای ابتدایی امسال جلسه‌ای در شورای شهر گرگان تشکیل شد و به شهرداری گرگان اختیار دادیم تا مبلغ یک میلیارد تومان در بخش‌های خدماتی و عمرانی در امدادرسانی به آق‌قلا اقدامات را داشته باشد.

 

گفت‌وگوی تلفنی معاون اول رئیس جمهور با سرپرست استانداری گلستان

معاون اول رییس جمهور در مکالمه تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان آخرین وضعیت مناطق سیل زده و نحوه امداد رسانی به سیل زدگان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر جهانگیری ضمن تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد مدیریت بحران این استان ها به منظور کاهش خسارات و آسیب ها، بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و دستگاه های اجرایی تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور، لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی را خاطرنشان ساخت و بر ادامه تلاش بی وقفه مدیران این استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم و رفع موانع تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این تماس‌های تلفنی بار دیگر بر آمادگی کامل دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل های اخیر تاکید کرد.

 

تاکنون پرونده ای درخصوص سیل گلستان تشکیل نشده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: تاکنون پرونده ای درباره حادثه سیل گلستان تشکیل نشده است

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری گلستان، حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی با اشاره به تشکیل کارگروه بررسی علل حادثه سیلاب، اظهار کرد: وظیفه این کارگروه بررسی کوتاهی مسئولان و علل وقوع حادثه سیل است.

وی افزود: پس از بررسی این کارگروه و گزارش سازمان بازرسی، برای متخلفان پرونده تشکیل خواهد شد.

سیدحسینی با بیان این که مستندات در این باره در حال جمع آوری است، گفت: بازرسی از سدها با حضور در مناطق در حال انجام است و تحقیقات در کارگروه ادامه دارد.

سیلی که از اواخر اسفند پارسال در گلستان جاری شده، هنوز بخش‌هایی از آق‌قلا و گمیشان را درگیر کرده است.

آغاز بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از سیل در آق‌قلا

مراسم آغاز بازسازی و کلنگ زنی اولین واحد مسکونی تخریبی در سیل استان گلستان در شهر آق ‌قلا با حضور سرپرست استانداری گلستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان در این مراسم گفت: در سیل اخیر بیش از 2500 واحد مسکونی در شهر آق قلا خسارت دیدند که 30 درصد آنها تخریبی هستند.

محمدتقی زمانی نژاد اظهار کرد: برای واحدهای تخریبی در شهرها 50 میلیون تومان تسهیلات قرض ‌الحسنه و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحدهای تخریبی در روستاها مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات قرض ‌الحسنه و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می کنیم.

وی افزود: برای تمامی واحدهای تعمیری تا سقف 15 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

زمانی نژاد خاطرنشان کرد: همچنین به همه کسانی که خانه آنها دچار آبگرفتگی شده و اثاثیه و اموال آنها خسارت دیده، تا سقف 15 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: برای تمامی این واحدها سیمان و پروانه ساخت رایگان است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان با اشاره به اینکه آب از 70 درصد شهر آق قلا فروکش کرده است، تصریح کرد: در اسرع وقت بازسازی واحدهای آسیب دیده در مناطقی که آب فروکش کرده را آغاز خواهیم کرد.

برای تسریع در تخلیه آب قره‌سو به دریا انجام گرفت؛

انتقال بخشی از آب رود قره‌سو به کانال شمالی شهر بندر ترکمن

فرماندار شهرستان ترکمن با اشاره به اینکه افرایش آب در رودخانه قره سو تهدید کننده است، گفت: اقداماتی جهت هدایت سیلاب رودخانه قره سو در دهانه پل نیازآباد و پل قره تپه در نظر گرفته شده تا فشار بر روی این دو پل کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، الیاس هیوه چی در حاشیه بازدید از دهانه پل روستای نیازآباد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طی مصوبه جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان ترکمن و کردکوی، انفجار مصب رودخانه قره سو برای لایه برداری از رسوبات و سرعت بخشیدن به سرعت تخلیه آب توسط گردان تخریب تیپ 45 نیروی زمینی سپاه، در دو مرحله انجام شد.

وی افزود: از دو روز گذشته شناور دو زیست را نیز برای لایروبی مصب رودخانه به کار گرفته ایم.

هیوه چی خاطرنشان کرد: همچنین با تصمیم شورای مدیریت بحران این دو شهرستان، جهت هدایت سیلاب برش جاده بندرترکمن-کردکوی و لوله گذاری بعد از پل نیاز آباد انجام گرفت.

فرماندار شهرستان ترکمن با اشاره به افزایش ارتفاع آب در رودخانه قره سو، گفت: برای هدایت سیلاب به سمت دریا، آب بندان روستای سیجوال با ظرفیتی بالغ بر یک میلیون مترمکعب با هماهنگی شیلات مورد استفاده قرار گرفته است و بخشی از آب قره سو از طریق کانال انحرافی به سمت شمال شهر بندر ترکمن و کانال اورکت حاجی و در نهایت انتقال سیلاب به دریا در حال انجام است.

وی گفت: اقداماتی که تعدادی از روستاییان بدون هماهنگی انجام دادند، باعث شد که بخشی از آب قره سو وارد زمین های کشاورزی شود و این آب پس از 10 روز به حوزه روستاهای قره تپه و قره قاشلی رسیده که تلاش داریم این آب را به سمت همین کانال هدایت کنیم.

هیوه چی یادآور شد: نزدیک به 2000 نفر از سیل زدگان شهرستان های آق قلا و گمیشان در مدارس و سالن های ورزشی این شهرستان اسکان پیدا کردند.

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید