احزاب مانع اصطکاک میان مردم و حاکمیت هستند

احزاب مانع اصطکاک میان مردم و حاکمیت هستند

ایسنا/خراسان رضوی دبیر حزب پیشروی اصلاحات خراسان رضوی با بیان اینکه احزاب پل میان مردم و حاکمیت هستند، خاطرنشان کرد: دولت موانع خود را برای احزاب تشریح می‌کند و احزاب آن را به بدنه مردم منتقل می‌کنند. در واقع ما مانع اصطکاک میان مردم و حاکمیت می‌شویم. این شاید بزرگترین کارکرد احزاب برای دولت باشد.

قاسم غفوری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در زمینه احزاب داریم فقدان یک تجربه موفق کار حزبی و تشکیلاتی است، به تشریح دیگر مشکلات احزاب در کشور پرداخت و اظهار کرد: تشکیل و تقویت احزاب ما معمولا دستوری و دولت‌ساخته بوده است. ساختار هیأتی و سنتی  مشارکت سیاسی در جامعه ما مانع عمده‌ای بر کار جمعی و حزبی بوده است.

وی ادامه داد: فقدان شفافیت در کارهای تشکیلاتی و نداشتن مانیفست و برنامه راهبردی منسجم، موسمی و فصلی بودن و انتخاب محور بودن احزاب، تنگ‌نظری در حوزه سیاسی و عقیدتی و حق و باطل کردن ریسک کار سیاسی، عدم توانایی احزاب در آموزش و تربیت نیروهای سیاسی، کم‌حوصلگی و ضعف فرهنگ تحمل و مدارا در کنشگرهای سیاسی و احزاب که متاسفانه ‌همیشه خواستار این هستیم که سریع به نتیجه برسیم، از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی دیگر از مشکلات موجود را نگاه نامناسب مردم به کارها و فعالیت‌های سیاسی و حزبی دانست و افزود: یک کنشگر سیاسی برای اینکه بتواند آرمان‌ها و اهداف خود را در کشوری مانند ایران پیش ببرد، احتمال اینکه متحمل هزینه‌ای در این راه شود بسیار زیاد است. به همین دلیل این نگاه دلیل بزرگی برای اجتناب مردم از فعالیت‌های سیاسی شده است.

دبیر حزب پیشروی اصلاحات خراسان رضوی با اشاره به این امر که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فصل نوینی در فعالیت‌های سیاسی  در کشور آغاز شد، اظهار کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی در فرایند مشارکت‌های سیاسی برای استقرار و تثبیت نظام فعال بودند. با گذشت زمان و اواخر دهه ۶۰ شرایط برای فعالیت احزاب محدود شد به‌ طوری که برخی از احزاب منحل شدند.

غفوری با اشاره به اینکه در دولت آقای هاشمی احزاب فعالیت چشمگیری نداشتند، در خصوص وضعیت احزاب در دیگر دوره‌ها عنوان کرد: با استقرار دولت آقای خاتمی که یکی از شعارهای آن بسط و گسترش حوزه‌های عمومی و احزاب بود، فرصتی محیا شد و احزاب مجددا خود را پیدا کردند و در این دوره ضمن فعال شدن احزاب با سابقه، شاهد ظهور احزاب جدیدی نیز بودیم.

وی ادامه داد: این دوره با پایان یافتن دولت آقای خاتمی تمام شد. در دولت آقای احمدی‌نژاد می‌توان ادعا کرد که بدترین دوره برای فعالیت احزاب بوده است، فعالیت احزاب دچار رکود شدیدی شد. در دولت آقای روحانی ما شاهد دو کار مفید در این زمینه بودیم. یکی تشکیل خانه احزاب  و دیگری تصویب قانون جدید احزاب. باوجود تمام این موارد شرایط مناسب برای فعالیت حزبی باز هم ایجاد نشد تا بتوان در این زمینه چند گام به جلو حرکت کرد.

دبیر حزب پیشروی اصلاحات خراسان رضوی در خصوص انتظارات احزاب از دولت جدید بیان کرد: انتظاری که احزاب از رئیس جمهور منتخب دارند، این است که رئیس جمهور باورمند به تحزب و کارجمعی باشد و در تلاش باشد که فرهنگ تحزب را با توجه به ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارد، تقویت کند.

غفوری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور در سراسر کشور از استانداران و فرمانداران بخواهد که شرایط کار حزبی را فراهم کنند، تصریح کرد: رئیس جمهور تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد که فعالیت احزاب محدود شود. در تصمیم‌گیری‌هایی که اهمیت زیادی در سرنوشت مردم کشور دارد، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی نظرات احزاب را دخیل و اگر امکان آن وجود دارد عملیاتی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه احزاب پل میان مردم و حاکمیت هستند، خاطرنشان کرد: احزاب مطالبات و خواسته‌های مردمی را احصا می‌کنند و به دولت ارائه می‌دهند. از طرف دیگر دولت موانع خود را برای احزاب تشریح می‌کند و احزاب آن را به بدنه مردم می‌دهند. در واقع ما مانع اصطکاک میان مردم و حاکمیت می‌شویم. این شاید بزرگترین کارکرد احزاب برای دولت باشد.

وی احزاب  را ساختار کوچکی از دولت عنوان کرد و افزود: اگر احزاب در معنای واقعی کلمه بخواهند فعالیت سیاسی انجام دهند، می‌توانند برنامه‌های راهبردی در هر زمینه‌ای از جمله کشاورزی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ارائه دهند. به دلیل ارتباط تنگاتنگی که احزاب با مردم در جامعه دارند، در همه این حوزه‌ها می‌توانند کنار دولت باشند و دولت را درحل این مشکلات یاری کنند.

دبیر حزب پیشروی اصلاحات خراسان رضوی بیان کرد: دولتی می‌تواند دولت موفقی باشد که ضمن اینکه باورمند به فعالیت‌های حزبی است، بتواند در حوزه عملیاتی و اجرایی از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید