معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چالشهای بسیار جدی درخصوص بازگشایی مدارس وجود دارد، گفت: مدارس به هر نحوی اعم از حضوری، مجازی و … در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کنند، قطعا برنامه “سنجش آغازین” اجرا میشود که در این سنجش معلمان میزان اطلاعات و یادگیری دانشآموزان را ارزیابی میکنند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: حالت دیگری که در خصوص نحوه بازگشایی مدارس وجود دارد، آموزش ترکیبی است، یعنی همزمان آموزش مجازی و حضوری دانشآموزان در دستور کار قرار بگیرد که در این صورت آموزشهای حضوری میتوانند بر اساس گروهبندی و یا اولویتها انجام شود، برای مثال ممکن است تنها دانشآموزان روستایی و یا پایههای مختلف برای آموزش حضوری در مدارس حاضر شوند، البته تمامی این موارد فرضیه است و شرایط قابل پیشبینی نیست.
وی ادامه داد: در صورتیکه مدارس بازگشایی نشوند و آموزشها کاملا بهصورت مجازی و غیرحضوری ادامه داشته باشد، برنامهریزیهای لازم برای تهیه محتواهای آموزشی چندرسانهای صورت گرفته است، بخشی از آموزش معلمان نیز به اتمام رسیده و بخش دیگر از این آموزشها در زمان باقیمانده از تعطیلات تابستان انجام میشود.
محمدی عنوان کرد: درصورت بازگشایی مدارس چالشهای بسیار جدی برای دانشآموزان به وجود میآید، اولین چالش در حوزه روانشناختی و جامعهشناختی است، هر انسانی در مسیر زندگی خود نظم مشخصی دارد، نظم زندگی دانشآموزان نیز در گذشته به این صورت تنظیم شده بود که در ساعت مشخص از خواب بیدار شوند، در مدرسه حاضر شوند و ساعاتی را در مدرسه سپری کنند اما در حال حاضر این نظم بهصورت کامل به هم ریخته است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس دانشآموزان الزامی برای بیدار شدن در ساعات اولیه صبح و حضور به موقع در مدارس نداشتند، به همین دلیل با گذشت چندین ماه از زمان تعطیلی مدارس بازگشت عادات مرتبط با مدرسه به دانشآموزان یکی دیگر از چالشهای پیشرو است.
وی با بیان اینکه مدرسه تنها محل تحصیل دانشآموزان نیست، اضافه کرد: کودکان در مدارس داشتن نظم، مسئولیتپذیری و درسهای زندگی را میآموختند، حتی تشکیل صفهای مختلف در مدرسه نیز به دانشآموزان یاد میداد در زندگی و جامعه همه چیز به راحتی قابل دستیابی نیست و نیاز به انتظار و صبر دارد، بنابراین در زمان تعطیلی مدارس بسیاری از مهارتهای زندگی که در آنها آموزش داده میشد نیز لغو شد و بازگشت این موضوعات نیاز به زمان دارد.
محمدی یادآور شد: تعامل دانشآموزان با یکدیگر، معلم، خانواده همچنین انجام تکالیف نوعی درس زندگی محسوب میشود که متاسفانه دانشآموزان طبق شرایط پیشآمده برای مدت طولانی از این فضا فاصله گرفته و بنابراین یکی از مهمترین نیازهای دانشآموزان در صورت بازگشایی مدارس خدمات مشاورهای است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برنامهریزی مورد نیاز برای بازگرداندن عادات و افکار مرتبط با مدارس و کلاس درس به دانشآموزان در دوره ابتدایی تدوین شده و برنامهای تحت عنوان “یادگیری عاطفی، اجتماعی” نیز برای معلمان این دوره درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته نیز دانشآموزان در مدت تعطیلات تابستان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مطالب درسی را فراموش میکردند، بیان کرد: درصورت بازگشایی مدارس و با توجه به دور بودن دانشآموزان طی ماههای متمادی از محیط آموزشی، در حوزه آموزش و یادگیری چالشهای جدی مانند فراموشی مطالب درسی از سوی دانشآموزان وجود دارد که برنامههایی در خصوص حل این مشکل در نظر گرفته شده است.
محمدی اظهار کرد: در حال حاضر دانشآموزانی که به پایههای بالاتر وارد میشوند، دروس آنها تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد، زیرا ممکن است برخی از دانشآموزان به تمامی امکانات مانند فضای مجازی، کمک والدین و ابزار هوشمند دسترسی داشته باشند، همچنین خود این افراد تلاش بسیاری در زمینه یادگیری مطالب داشتند، بنابراین نوع یادگیری دانشآموزان بسیار متفاوت است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در آموزش مجازی، معلمان به دلیل دور بودن از دانشآموز امکان ارزیابی میزان یادگیری و نحوه انجام تکالیف را نداشتند، بههمین دلیل لازم است ابتدا معلم نوعی آمارگیری از سطح علمی کلاس داشته باشد، در سال تحصصلی جدید مدارس به هر نحوی اعم از حضوری، مجازی و … فعالیت خود را آغاز کنند، برنامه “سنجش آغازین” اجرا میشود که در این سنجش معلمان طی ۱۰ تا ۱۵ روز میزان اطلاعات و یادگیری دانشآموزان را ارزیابی میکنند.
وی افزود: متاسفانه در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانوادهها از لحاظ اقتصادی دچار آسیب شدند و در کنار تمامی مشکلات اقتصادی برخی نیز با ابتلا به بیماری کرونا هزینههای بسیاری صرف درمان آن کردن، به همین دلیل احتمال دارد برخی دانشآموزان مجبور به انجام کار و کسب درآمد در کنار والدین خود شده باشند و ممکن است این کودکان به نوعی از این کسب درآمد کاذب احساس رضایت داشته باشند، بنابراین از لحاظ اقتصادی نیز دانشآموزان نسبت به گذشته تفاوت بسیاری دارند.
محمدی ادامه داد: تمامی مشکلات ذکر شده منجر شده است، برنامههایی برای حل آنها در چهارمحال و بختیاری تدوین شود که اولین قسمت از این برنامهها خدمات حمایتی و مشاورهای به خانوادهها و دانشآموزان است، بر این اساس ۱۰ تا ۱۵ روز آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ خانوادهها و دانشآموزان از لحاظ روانشناسی آماده میشوند، در حوزه جامعهشناختی نیز بازآموزی عادات مدارس مانند داشتن انضباط، نظم، مسئولیتپذیری، حریم خصوصی و… دنبال خواهند شد.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در بحث آموزش و یادگیری نیز برنامههای جدی در نظر گرفته شده است و جبران آموزشها و کاهش شکاف آموزشی بین دانشآموزان در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: در نوبت خردادماه مشاهده شد حدود ۴۰۰۰ دانشآموز که اغلب آنها در مناطق روستایی مشغول به تحصیل بودند، نسبت به سایر دانشآموزان از سطح علمی پایینتری برخوردار هستند، در حال حاضر با کمک بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ۵۰۰ معلم، بحث آموزش بیش از ۴۰۰۰ دانشآموز دورههای ابتدایی را در کلاسهای حداکثر چهار تا پنج نفره طی روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای جبران شکاف آموزشی بین این دانشآموزان انجام میدهند، اما برنامههای جبرانی درنظر گرفته شده برای اجرا در تمامی مدارس چهارمحال و بختیاری از تاریخ آغاز سال تحصیلی که توسط وزارتخانه اعلام میشود، آغاز خواهند شد.
محمدی اضافه کرد: اقدامات روانشناسی پیشبینی شده نیز توسط مشاوران موجود در آموزش و پرورش و مدارس انجام خواهند شد، همچنین یک دوره برای معلمان دوره ابتدایی سراسر چهارمحال و بختیاری در حال طراحی است که “معلم ابتدایی به عنوان رابط مشاوره” عمل کند، به همین دلیل برخی آموزشهای پایه و اساسی به معلمان آموزش داده میشود.
منبع: ايسنا